3 augustus 2024: Kandy - Nuwara Eliya - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Brenda - WaarBenJij.nu 3 augustus 2024: Kandy - Nuwara Eliya - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Brenda - WaarBenJij.nu

3 augustus 2024: Kandy - Nuwara Eliya

Door: Brenda

Blijf op de hoogte en volg Brenda

04 Augustus 2024 | Sri Lanka, Nuwara Eliya

Zaterdag 3 augustus 2024: Kandy - Nuwara Eliya

We hebben om 10 uur met Garmini afgsproken. Als we bij de auto aankomen blijkt hij er al even te zijn. Hij is echt op tijd van huis vertrokken. Vooral zijn dochter van 10 was enorm blij om hem te zien. Dat begrijp ik wel. Hij is vaak lange tijd van huis en dan is het fijn als hij even langs kan komen.

We stoppen bij een bakkerij voor ontbijt en gaan dan naar de botanical gardens. Onderweg stoppen we nog bij een traditioneel houtwerksfabriek. De mannen zijn enorm onder de indruk wat ze hier allemaal met de hand maken. We krijgen uitleg in de verschillende boomsoorten en hoe de kleuren die gebruikt worden om een natuurlijke manier worden gemaakt uit rasp van een boom. Lukas is onder de indruk van een houten eagle en een van de vele olifanten zit mij alleen maar aan te kijken. Lukas start de onderhandeling en uiteindelijk maakt Bas het af. We gaan op deze manier natuurlijk niet met minder bagage terug naar huis. Lukas heeft vakantie geld van opa en oma’s gekregen en vindt dit goed besteed. Dan komen we bij de garden. Watvooral veel indruk om ons maakt zijn de enorm dikke en hoge bamboe bomen. Volgens Lukas ideaal om om het huisje neer te zetten. Bamboe is zo sterk dat ze het hier ook in de bouw gebruiken als steunpalen.

We verlaten Kandy en gaan de bergen in. De eerste regendruppels zijn een feit. Even later ook nog een paar echte regenbuien. We stoppen nog bij een theeplantage om te zien hoe nog steeds op de manier van 100 jaar geleden thee wordt geplukt en verwerkt. Er werken op deze plantage 1000 mensen waarvan 700 vrouwen. Bijna alle vrouwen staat dagelijk theeblaadjes te plukken. 8 uur per dag. 20 kilo per dag. Als je meer plukt krijg je een bonus. Gemiddeld verdient een dame 3,- euro per dag. Elke boompje kan je om de 7 dagen plukken. Dus elke dag van de week staan ze op hetzelfde veld te plukken.

Nog even en we zijn op de plek van bestemming. We relaxen wat en gaan dan samen met Garmini hier in de buurt wat eten. Op tijd sluiten we af. Morgen gaat de wekker heel vroeg!