Jasper - Reisverslag uit Jasper, Canada van Brenda - WaarBenJij.nu Jasper - Reisverslag uit Jasper, Canada van Brenda - WaarBenJij.nu

Jasper

Door: BBenL

04 Juli 2012 | Canada, Jasper

Zaterdag 30 juni 2012
We gaan vandaag naar de Rocky Mountains! Na het ontbijt vertrekken we rond 8.30 en gaan nu echt de bergen in. Het regent maar we zitten in de auto. Door de laag hangende bewolking zijn de bergtoppen om ons heen alleen niet goed te zien. We hebben al 4 beren gezien, een aantal hertjes, maar we willen natuurlijk meer. We rijden lekker door maar niet te hard zodat we toch nog wat wild kunnen spoten. Al snel ziet Bas een beer in de berm lopen maar daar kunnen we niet stoppen, jammer maar er komt vast nog wel meer. Naast ons rijdt een trein met ons op. Dat is best leuk rijden zo. We tanken in Valemont net voordat we de Rockies in gaan. Bas wil tanken maar dat lukt niet. Een dame schreeuwt luidkeels door de microfoon dat de meneer aan pomp x niet kan tanken omdat het limiet van zijn creditkaart is bereikt. En bedankt dat nu heel Valemont weet dat Bas niet meer kan pinnen met zijn creditkaart...;-). We eten een broodje en gaan weer op weg. We stoppen nog bij een waterval waar ik de naam zo niet meer van weet, dat zoeken we later wel uit. Bij deze waterval kan je aan het eind van de zomer zalm vinden die dan al 800 miles gezwommen hebben tegen de stroom en watervallen in. Dit zijn alleen de hele sterke zalmen die dat bereiken. Het geweld is weer enorm en je kan aan de rand staan en de spetters van de waterval voelen. Een stukje verder bereiken we Mt Robson, de hoogste berg in de Rockies met bijna 4000m. Helaas ligt de punt in de mist. We besluiten niet te stoppen en rijden door tot Moose Lake. Vlak voor Moose lake zien we nog een beer. Dat zijn er alweer 2 vandaag. Bas reed alleen te ver door en wilde op de vluchtstrook achteruit rijden. Hij rijdt nog geen meter achteruit, zwaailichten naast ons. Oo, denken we nog. Maar hij wijst Bas er alleen op niet te ver naar de kant te rijden. Dat is galant om het zo maar te zeggen.Er komt ons ook een goederentrein tegemoet. Ik denk dat we er wel drie minuten naast hebben gereden terwijl de trein in tegengestelde richting reed. Dat moet dus wel een hele lange trein zijn. Helaas is Lukas net in slaap gevallen en krijgt er niets van mee. Als we ergens een Moose moeten kunen zien dan, is het toch wel bij het water dat naar ze vernoemd is. Maar nee, we zien ze niet. Lukas gooit steentjes in het water en er komt nog een trein langs. We vermoeden dat dit de trein is waar we in de ochtend ook al naast hebben gereden. De machinist ziet Bas en Lukas staan en begint heel hard te toeteren. Dat is leuk van de machinist. Uiteindelijk zien we voordat we bij de poort van het nationale park Jasper zijn nog twee beren en dat terwijl ze zeggen dat in Jasper de meeste wildlife te spotten is. Yuri sms't dat zij al op de camping staan. Wij moeten nog zo´n 20km en als we bij de camping staan moeten we lang wachten voordat we kunnen inchecken. Het inchecken gebeurt met auto en al, gewoon in een lange rij. Er was alleen geen plek meer op de camping voor een camper van onze grootte dus we hebben een kleinere plek gereserveerd. Als dat maar goed gaat. Aan het begin van het park stond al dat alle campings vol zitten waarschijnlijk ivm Canada Day morgen. Gelukkig gaat alles goed. Sterker nog, ze hebben een fout gemaakt en we worden ´geüpgraded´. We hebben een plek met full hookup en zo groot dat er wel een lange bus en nog een grote auto kan staan. De camping is enorm groot en net een dorp op zich. Yuri en Daisy staan op de tekening maar twee veldjes bij ons vandaag maar dit blijkt echt wel een paar honderd meter lopen. De douches staan aan de andere kant van de camping wel zo´n 15 tot 20 minuten lopen! Dat wordt dus in de camper douchen. Bas en Lukas lopen naar de herten die vlak naast onze camper staan te grazen. Ik loop naar Yuri en Daisy en kom samen met hun terug op zoek naar de herten. We drinken wat bij de camper en de herten komen ons op de camping vergezellen. We besluiten samen te eten. We eten bij Yuri en Daisy omdat zij een vuurtje mogen maken waar we ons vlees op kunnen bbq-en. Bas en ik ruimen nog even op en snijden ons vlees voordat we naar ze toe gaan. Lukas loopt al met ze mee en als wij aankomen zit hij te glunderen omdat hij al een aantal kleine worteljes heeft gehad. Zie je wel dat je ze wel lust! Na het eten gaan de kids slapen en lopen Daisy en ik nog naar het centrale gedeelte in de hoop daar een wasmachine te vinden. Het is echt een eind lopen en het verbaast ons dan ook niet dat de mensen met auto naar de douches gaan. Helaas geen wasmachine. Dit blijkt in het dorp te zijn maar dat is voor ons geen optie. Dat wordt toch nog met de hand wassen want hier had ik wel op gerekend. Terug bij de camper ligt Lukas in bed maar slaapt nog niet en Bas is al in slaap gevallen. Lukas kletst wat af en vindt allerlei redenen om niet te gaan slapen. Ik sta onder tussen te wassen en span een mooie waslijn in de camper. Het droogt alleen niet zo, dus we gaan wel zien hoe lang het gaat duren. Als we ergens stoppen morgen kan ik altijd de ramen open zetten. Lukas valt uiteindelijk pas rond 23 uur in slaap. Ik lig dan nog lekker een boekje te lezen en ook Bas is al ver in dromenland. Morgen gaan we echt Jasper in, ben benieuwd hoeveel wildlife we gaan spotten. Wel jammer dat we door het passeren van de staats grens, we een uur aan vakantie moeten inleveren. En dat uur verlies is waarschijnlijk ook de reden dat Bas zo snel in slaap gevallen is. Gevalletje mini Jetlag... ;-)

Zondag 1 juli 2012
Het is Canada day en aangezien de campings vol staan zal het onderweg ook wel druk zijn. We douchen in de camper. Gaat eigenlijk nog best wel goed als is het niet groot. Bas staat een beetje gebukt maar red zich ook prima. Gisteravond hadden we nog een sms van Yuri gekregen of we vandaag samen op pad zouden gaan, maar die zagen we pas vanochtend. Ze rijden met hun camper langs onze plek en samen vertrekken we. We nemen vandaag de Maligne Road. Een mooie rit waar de meertjes en beekjes groen kleuren als de zon er op staat. Ze hadden vandaag de hele dag regen voorspelt maar het is wel bewolkt en het miezert een beetje maar het lijkt erop dat de zon er toch nog door gaat komen. De weersvoorspellingen zijn elke dag nog niet uitgekomen, dus we hopen vandaag ook niet. Yuri rijdt het eerst stuk voor. Er staan een aantal auto´s stil en we zien een beer in de berm lopen. Er stappen zelfs mensen uit de auto en lopen met de beer mee. Onbegrijpelijk! Het is geen poes die er loopt. De mensen zijn zelfs zo brutaal dat wanneer de beer bij ons langs loopt ze gewoon voor mijn raam gaan staan. En de beer is dan op nog geen 3m afstand! Na ons uit de hinderlaag te hebben los gewrongen, rijden we weer door en vlak voor Maligna Lake zit Yuri in een greppel nog een klein beertje lopen. We stoppen maar voordat we het weten staan al die brutale mensen van de vorige beer weer achter en naast ons, en weer uit de auto! Nu gaan Yuri en Bas uiteindelijk ook uit de auto maar wel nadat we gecontroleerd hebben dat het beertje weg was. Naast de greppel ligt namelijk een azuur blauw meer. En terwijl Yuri en Bas een stukje de greppel in gaan om het meer te fotograferen, staat het kleine beertje ineens weer links van ons, op een kleine 25 meter afstand. Ze schieten snel een paar foto's en gaan dan weer terug naar de Camper zodat het beertje ook verder z'n ding kan doen.
Maligne Lake ligt er mooi bij. De zon probeert door te breken en op de momenten dat dat gebeurd zien je de mooie groene kleur. We drinken wat bij het restaurantje en rijden weer terug. We zijn nog niet gestopt bij Medicine Lake en dit was een goede keuze want als we er nu komen doet de zon beter zijn best. Wij rijden nu voor maar we hebben nog geen beren gespot. Er ontstaat toch een beetje competitie dus we turen nog meer dan we al deden. Gelukkig zien we nog een beer lopen en als we de parkeerplaats bij de Canyon op rijden loopt ook daar een beer bij de ingang. Als we uit de auto stappen dan kijk ik al iedere keer goed maar dit bevestigt mij dat ik dit ook zeker moet blijven doen. Al die mensen die op de parkeerplaats lopen en niets door hebben.
We willen nog naar de hot springs. Ze schijnen een heilzame werking te hebben. Nou wie weet raakt Lukas de waterwratjes wel kwijt...;-) Als we op het kruispunt komen waar we kunnen kiezen uit terug naar de camping of naar de hotsprings valt ons direct op dat het landschap hier wel heel anders is. Net reden we nog in de bergen en was alles groen en om ons heen. Nu is het redelijk vlak, beetje dor en veel plassen en kale bergen. Al snel zie we 3 elken naast de weg lopen. Ze lopen heel langzaam langs de camper en we kunnen ze echt heel goed zien. We rijden nog niet weg of we zien berggeiten langs de kant van de weg. En vlak daarna nog een moeder met een kleine geit. Het laatste stuk naar de hotsprings gaat weer steil omhoog. Wij rijden voor en de weg is vol met bochten en gaten. Dat hebben we geweten want in een van de bochten vliegt de deur van de keuken open en valt ons servies in diggelen op de grond. Wat een kabaal en rotzooi. We hebben van de 5 kommen, ontbijt en grote borden nog 3 grote borden,1 ontbijt en 1 kom over. Niets aan te doen. Yuri en Daisy rijden door en wij ruimen eerst de rotzooi op zodat het porselein niet de hele camper door gaat. Lukas blijft in zijn stoel en Bas gaat buiten staan om te kijken of de slide out uit kan want ook daar ligt veel onder. We staan wel op een parkeerplek maar er is niet veel ruimte. Het gaat goed en na 10 minuten rijden wij ook verder met een tas voor servies in allemaal kleine stukjes. Daar gaat onze borg... Niets aan te doen. Ook bij Yuri ging het te keer in de camper maar daar is alles wel blijven staan. We komen bij de hotsprings en moeten een paar keer de parkeerplaats over rijden om een plekje te vinden. Gelukkig blijven de mensen komen en gaan en na drie rondjes vinden ook wij een plekje. Yuri en Daisy staan inmiddels bijna vooraan in de rij, en wij sluiten ons daarbij aan. Het water is vandaag 40 graden. Lukas vindt het eerst niets... heet heet.... maar is er al snel door als hij ziet dat Phill al in het water is. Na een tijdje wordt het ons toch te heet en gaan er even uit. We drinken wat en gaan nog even zwemmen voordat we weer naar de camping gaan dat nog 60km rijden is. Als we in het water zitten gaat het hard regenen. De kinderen vinden het leuk. Lukas moet zich inhouden want hij heeft al 2x een standje gekregen van de badmeester. De kinderen mogen namelijk niet in spetteren in het water en dat vindt Lukas nu eenmaal zo leuk. We gaan douchen en kleden ons aan in de camper. Op de weg terug zien we nog een elk, nog groter dan de eerste drie, een berggeit, een aantal herten – maar daar rijden we gewoon door, die kennen we inmiddels wel – en dan denken we in de berm een plastic zakje te zien liggen. Nu blijkt dit plastic zakje echter een vacht en scherpe tanden te hebben en kijkt een wolf ons aan! Nooit verwacht deze te gaan zien. We kunnen niet op tijd stoppen. Daisy probeert nog een foto te maken want zij kunnen nog wel stoppen maar hij loopt weg.
Een goede score vandaag: 4 beren, 4 elks, 9 berggeiten en een wolf! En we hebben nog een aantal dagen te gaan!
Als we op de camping komen is het al 19 uur. Het begint ook koud te worden. We eten met z´n drieën in de camper en Lukas gaat daarna ook direct slapen. Morgen gaan we als het goed is al een stukje van de icefield parkway rijden, maar eerst boodschappen doen en tanken. Dat kunnen we denk ik de komende 2 dagen namelijk niet.