Orca´s gespot! - Reisverslag uit Tofino, Canada van Brenda - WaarBenJij.nu Orca´s gespot! - Reisverslag uit Tofino, Canada van Brenda - WaarBenJij.nu

Orca´s gespot!

Door: BBenL

Blijf op de hoogte en volg Brenda

23 Juni 2012 | Canada, Tofino

Donderdag 21 juni 2012
Bas belt het verhuurbedrijf en gelukkig mogen we de camper redelijk op tijd halen. Tussen 12.00 en 12.30 zouden we worden opgehaald om naar het verhuurbedrijf te worden gebracht. We moesten om 11 uur uit ons huisje. Ze willen dan ook echt beginnen met schoonmaken want de volgende huurders waren al onderweg maar in de tuin wachten was geen probleem. Uiteindelijk was de taxi er al om 11.30 en waren we snel bij het verhuurbedrijf. Eerst nog wat papierwerk door. Je moet zelfs tekenen voor zaken die je niet wil zodat ze nooit verweten kan worden dat ze iets niet verteld hebben. Nadat Bas alles had ondertekend kregen we uitleg over onze camper. Onze eerste gedachte was eerst van wat hebben wij wel niet geboekt...... zo groot...... We hebben 4 vaste slaapplekken maar met gemak kunnen er nog 3 bij. De camper heeft ook nog een ´erker´ of wel een uitschuifbaar leefgedeelte, niet normaal hoe groot het dan is. Lukas is helemaal door het dolle als hij ´zijn´ kamer ziet. Lukas en Bas kunnen niet wachten dat we ook echt weg kunnen. Lukas springt in zijn stoel en Bas heeft zelfs country muziek opgezet want volgens hem hoort dat erbij. Zo´n lel van een camper maar stuurt makkelijk alle kanten op en optrekken is ook geen probleem. We kiezen er voor om direct naar de ferry te rijden en op Vancouver Island boodschappen te gaan doen. We rijden uiteindelijk rond 14 uur weg. Alle formulieren en uitleg over de camper hebben meer tijd gekost dan gedacht. We kunnen nog met de boot van 15 mee. Het is een rit van ongeveer 1,5 uur in een mooie omgeving. Halverwege riep de kapitein om dat er orca´s gesignaleerd waren in de buurt van de boot en we hebben geluk we zien ze. Een van de orca´s sprong zelfs uit het water. Wat mooi om te zien...... Het ging allemaal zo snel dat we geen foto´s hebben gemaakt, maar dat geeft niet. In het echt zien is toch het mooiste! Gelukkig zijn we dus niet met een loze belofte aan Lukas naar Canada gekomen. Vanaf de boot is het ongeveer een half uur rijden naar de camping. Als eerste wil Bas graag de tank volgooien. We willen de tank niet helemaal oprijden omdat je niet weet hoelang het duurt voordat er een tankstation komt. De tank was ongeveer voor een kwart vol. Je moet van te voren opgeven voor hoeveel je wilt gaan tanken en Bas dacht met 100 dollar wel een eind te komen. Nou ik kan je vertellen hij zit nu nog niet voor de helft vol. Dit betekent dat er een tank van ongeveer 200 liter in zit! We kiezen er voor om naar de Walmart te gaan voor de boodschappen omdat ze daar echt alles hebben en we ook nog graag campingstoelen willen kopen. We volgen de route maar deze komt uit op een parkeergarage. Met een kamer van 8 meter lang en bijna 4 meter hoog is dit niet te doen. We kunnen nog uitwijken naar een klein straatje die eindigt in een rotonde waar we net de draai kunnen krijgen. We parkeren ergens anders en lopen naar de Walmart. Wat een grote winkel is dat! We hebben misschien maar 30% van de winkel gezien. Echt alles wat je maar kan bedenken, verkopen ze hier. De stoelen zijn snel gevonden. Lukas wil ook graag een stoel en we nemen voor hem een kleine cars stoel mee. Hij wil in de winkelwagen al in de stoel gaan zitten zo blij is hij er mee. Denk maar niet dat Lukas de stoel hier in de Canada wil achterlaten. Gelukkig is de stoel compact en licht dus die krijgen we wat wel in een van de tassen, hoop ik....
Bepakt en beladen verlaten de winkel. Het is nog een klein stukje rijden naar de camping maar Lukas is zo moe dat hij 5 minuten voordat we er zijn in slaap valt. Het is dan ook al 19 uur en we moeten nog eten. We leggen hem direct in bed. Hij is ook voor soep met brood niet meer wakker te krijgen. Bas en ik gaan nog even bij het water kijken dat op nog geen 20 stappen van onze camper begint. Het is mooi Victoria aan het water te zien liggen. We richten de camper nog in en verheugen ons op onze orca tour van morgen. Omdat het vanaf een uur of 11 gaat regenen, willen we de tour om 9 uur gaan doen. De boot is wel overdekt maar toch.

Vrijdag 22 juni 2012
Lukas is op tijd wakker en is druk met Elias en Trolle aan het praten. Om 6.30 uur haal ik hem uit zijn bed en hij rent direct naar Bas om te vertellen dat hij boven in de camper heeft geslapen. We gaan douchen en als we terug zijn, komt ook Bas uit bed. Het is mooi weer en we besluiten voor de tour van 9 uur te gaan. Bas boekt nog online omdat we dan 10% korting krijgen. Hij heeft nog niet geboekt of de telefoon gaat. De tour van 9 uur is gecanceld ivm te weinig mensen. Het wordt uiteindelijk de tour van 12.15. We zijn al op en Bas gaat met Lukas watervliegtuigen kijken en steentjes gooien in het water. Voor ons blijkt echter een nest met bold eagle´s te zitten. Ze vliegen recht over ons, wat een grote beesten zeg! Ondertussen zie ik Nederlanders lopen die ik ook al in het vliegtuig en in het aquarium van Vancouver heb gezien. We zijn natuurlijk niet de enige die deze route gaan doen. Ze rijden ongeveer dezelfde route als ons met ook voorkeur voor een aantal campings die wij ook willen bezoeken. Ze hebben alleen een dag eerder de camper opgehaald en liggen ´een dag voor´. Ze hebben een meisje van 2. Lukas heeft lol met haar en ze willen al samen in de camper gaan spelen. Als we weer terug zijn bij onze camper vraagt Lukas zelfs of ze mag komen logeren. Grappig. Morgen komen we ze weer tegen als we naar Tofino gaan. Ze staan dan als het goed is op hetzelfde veldje bij de speeltuin.
Op weg naar de boot begint het zoals verwacht helaas te regenen en dit blijft het de hele dag doen. Lukas krijgt zijn regenpak nog aan voordat we op de boot stappen zodat hij niet alleen warm maar ook droog blijft. Uiteindelijk zien we een aantal orca´s die dit gebied als vaste woonplek hebben. Omdat het ook hier nog niet zo warm is geweest, is de trek van zalm van het zuiden eigenlijk nog niet opgang gekomen. De orca´s die wij gezien hebben, zijn gek op zalm en hadden op de plek waar wij ze zagen net eten gevonden. Dit was jammer want ze waren zo druk aan het eten dat ze voor ons een beetje ´tam´waren. Ze kwamen wel boven maar maar 1 keer springend en 2 keer met de neus. Maar we hebben ze gezien! Wie weet wat we nog zien als we met de ferry teruggaan naar het vaste land. We lopen nog wat rond in Victoria en hebben Lukas beloofd met de water taxi terug te gaan naar onze camper. Door de regen en laaghangende bewolking was het ritje niet echt bijzonder maar beloofd is beloofd. Waarschijnlijk regent het morgen ook nog de hele dag maar daarna komt als het goed is de zon weer door. We rijden morgen een groot deel van de dag. We gaan lekker rustig aan doen.

Zaterdag 23 juni 2012
Lukas slaapt voor zijn doen in Canada uit. Dit komt Bas eigenlijk wel goed uit want hij had Lukas beloofd nog een keertje bij hem in zijn ´kamer´te komen slapen. Vlak voordat Lukas wakker wordt gaat Bas bij hem liggen en Lukas vindt het geweldig dat Bas op zijn kamer heeft geslapen. We ruimen de boel op en besluiten na het bijvullen van het water om 9 uur te gaan rijden. Op aanraden van meerdere mensen gaan we eerst een stukje terug langs de kust omhoog om de Marina Scenic Route te rijden. Het is lekker weer voor zo lang als het duurt. Een leuke route met mooi uitkijkpunten over de zee en de kust van Amerika, maar ook mooie en verschillende huizen. Bij Duncan rijden we langs verschillende supermarkten en besluiten hier de boodschappen voor de komende dagen te halen. De supermarkten zijn hier allemaal zo groot dat je niet even snel wat haalt. Uiteindelijk zijn we een uur in de supermarkt geweest. We ruimen de camper in, smeren een broodje pindakaas voor Lukas en gaan dan een broodje voor ons halen bij de Subway. Het is een mooie route die we volgen. Onderweg stoppen we nog bij Cathedral Cove, een park dat is ontstaan om het stukje regenwoud dat hier is te beschermen. Lukas trekken we zijn laarzen aan en zelf zijn we zo dom om niet onze wandelschoenen aan te trekken. Het pad is nat, vol plassen en glibberig. Lukas en ik gaan zelfs nog onderuit. Het is een leuke wandeling langs mooie bomen. De oudste boom in het bos is hoger dan de toren van pisa en al 800 jaar oud. Als we langs het water komen, moeten we natuurlijk nog even steentjes gooien in het water. Terug bij de camper, trekken we droge kleren aan en drinken wat. Dat is toch wel echt een voordeel van een camper. Je hebt alles bij de hand. Als we weg rijden begint het te regenen en het houdt niet meer. We komen langs mooie bergpassen maar het regent zo hard dat we overal doorrijden. Een uurtje voordat we bij de camping zijn valt Lukas in slaap. We staan net geparkeerd op de camping als Lukas wakker wordt. Zodra hij zijn ogen opent, ziet hij het speeltuintje waar we recht tegen over staan. We gaan eerst pannekoeken eten en trekken daarna Lukas zijn regenpak aan zodat hij toch nog lekker buiten kan spelen. Ik kan je vertellen dat een nat regenpak en een natte glijbaan voor veel snelheid kan zorgen. Lukas vindt het allemaal leuk en als hij even later binnenkomt omdat hij naar de wc moet, kan hij eigenlijk niet wachten tot hij weer naar buiten kan.
Zoals het nu lijkt, blijft het morgen ook regenen. We blijven waarschijnlijk morgen hier in de buurt en willen een kijkje nemen in het dorp en op het strand. Na morgen wordt het als het goed is droog en willen we misschien nog een walvis tour gaan doen. Eerst morgen maar eens afwachten.

• 24 Juni 2012 - 10:37

Vul Hier Je Naam In.:

Vul hier je reactie in...

• 24 Juni 2012 - 10:41

Oma, Ma:

Wat een loei van een camper. Dit is niet voor een beginnende bestuurder. En zeker niet voor Oma