Kaapstad - Vliegen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Brenda - WaarBenJij.nu Kaapstad - Vliegen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Brenda - WaarBenJij.nu

Kaapstad - Vliegen

Blijf op de hoogte en volg Brenda

17 Augustus 2018 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Vrijdag 17 augustus: Kaapstad – Vliegen
Ik ben al om 5 uur wakker en besluit het verhaal van de vorige dag te gaan typen. Ik zie op de telefoon dat we ons nu ook kunnen inchecken voor de vlucht vanuit Frankfurt dus doe dat ook maar meteen. Ondertussen komt de regen weer met bakken uit de hemel. Volgens weeronline zou het vandaag droog en half zonnig zijn. Dat is wel wat we nodig hebben als we naar table mountain willen. Ik kruip er nog even in en rond 8 uur staan we allemaal op. We ontbijten, douchen en pakken de laatste spullen in. Ik kan nog steeds niet betalen voor het appartement omdat er ergens iets niet goed gaat met de bank. We laten onze bagage staan en gaan eerst op weg en komen later terug om te betalen. Als je zo centraal zit, kan dit makkelijk en wij hoeven ons niet druk te maken dat onze auto vol ligt.
We rijden eerst langs het kantoor van de hop on/off bus op de kleren en de bal af te geven. Op dat moment staat er een ander Nederlands gezin en de man vraagt wat ik afgeef. Ik leg hem uit dat dit voor de kids in de township zijn en hij vindt het zo goed idee dat hij ook de koffer van de kids door gaat. We hebben ook nog de koelbox met nog wat restje aan eten zoals macaroni, crackers en broodbeleg. De koelbox geven we aan een man die druk bezig is om vuilnis te verzamelen om geld te verdienen. De man is beduust als ik hem de box geef.
We rijden naar table mountain. Het is inmiddels opgeklaard maar dan ineens komt er een donkere lucht en gaat het weer regenen. Bas zet Lukas en mij af bij de gondel en gaat zelf terug om de auto te parkeren. Het is al redelijk druk en het duurt even voordat hij er is. Vanochtend heb ik snel online nog kaarten gekocht zodat we de rij van het kopen van een kaartje kunnen overslaan. Na ongeveer 20 minuten staan we boven. Het is behoorlijk koud en Lukas was zo eigenwijs dat hij perse een korte broek aan wilde en voelt het nu wel. Hij is niet de enige er loopt zelfs een man in korte broek op dunne slippertjes. Je kan een groot deel van de stad overzien en ook Robben island is goed zichtbaar. We warmen op in de lounge en gaan dan nog even de berg op voordat die weer in de wolken beland.
Het is inmiddels 12 uur als we terug zijn bij de auto. We rijden naar het appartement waar het nu wel lukt om te betalen. We stoppen alle spullen in de auto en besluiten via de wijk Bo-Kaap naar Camps bay te rijden om nog wat te eten voordat we op het vliegtuig stappen. De wijk Bo-Kaap bestaat uit allemaal mooie gekleurde huisjes. We zijn niet de enige toerist en het valt ons op dat de mensen hier heel opdringer zijn wat we in de rest van Kaapstad nog niet hebben meegemaakt. Als we weg rijden zegt Lukas terecht dat we nog zouden proberen bij de garage met oude auto’s langs te gaan. We rijden even verkeerd maar dan zien we de garage. Lukas en ik stappen uit omdat Bas niet kan parkeren. We lopen de garage in en vergapen ons aan hele mooie oude auto’s en ook een paar nieuwe. Dan gaan we naar Camps Bay waar de zon inmiddels goed zijn werk doet en het lekker aanvoelt. We gaan het Hardrock cafe binnen om daar wat te eten. In het vliegtuig smaakt het straks toch allemaal minder dus we maken er meteen een avondmaal van. Het is inmiddels 14.30 uur als we het cafe verlaten. De man die op onze auto heeft gepast geven we een fooi en ook nog een volle fles cola. Hij is zo onder de indruk dat hij zelfs Lukas een hand geeft en hem bedankt voor de cola. Weer iemand blij gemaakt vandaag met een super klein gebaar.
We rijden naar het vliegveld en moeten eerst nog even tanken. Bij de tank staan ze bijna om ons te vechten op een leuke manier. De mensen hier krijgen een soort bonus op hun omzet dus ze willen allemaal dat je bij hun pomp komt. De auto is weer vol en we komen in een soort file richting het vliegveld. Daar aangekomen zijn we niet de enige die de auto in komen leveren. We staan in de rij en een dame loopt om de auto heen. Volgens haar hebben we schade gereden aan de band. Ik zie het niet en ook Bas heeft moeite om het te zien. Er zit een inimini sneetje in die ik niet kan vinden. Bas maakt voor de zekerheid een foto en vult op het formulier in dat de banden bij vertrek het zijn gecontroleerd en dat we ook niet weten hoe het er komt. Daarnaast moeten we extra betalen omdat er zand in de auto ligt. Iedereen die door Kruger rijdt heeft zand. Dat kan je niet voorkomen. Ook dat is ons niet verteld en geven we aan op het formulier. We gaan wel zien wat ze ons uiteindelijk willen berekenen.
Op het vliegveld geven we onze bagage af en zijn we ook snel door de douane. Ik hoefde niet eens de vloeistoffen uit de tas te halen en ook klein geld mag je in de zakken laten zitten. Gaat allemaal heel makkelijk. We lopen nog even over de luchthaven en Lukas mag de laatste centen opmaken. Hij komt nog een neushoorn als knuffel en staat helemaal blij het vliegtuig in. Hij is ook een beetje triest omdat we weg gaan maar kan ook niet wachten Lucy weer te zien.