Skukuza - Reisverslag uit Skukuza, Zuid-Afrika van Brenda - WaarBenJij.nu Skukuza - Reisverslag uit Skukuza, Zuid-Afrika van Brenda - WaarBenJij.nu

Skukuza

Blijf op de hoogte en volg Brenda

31 Juli 2018 | Zuid-Afrika, Skukuza

Dinsdag 31 juli: Skukuza (Kruger)
We rijden weer om 6.10 de poort uit. We rijden het gebied van de katachtigen in dus we hopen vandaag echt ceetah’s, luipaarden en leeuwen te spotten. Van de ceetah’s zijn er maar 120 dus als dat lukt is het wel echt uniek.
Vandaag hebben we helaas minder geluk met de dieren die we graag willen zien. Rond 9 uur is het dan eindelijk raak: een mannetje, vrouwtje en een jonge leeuw in de rivierbeding. Echt heel mooi. We rijden nog geen 10 minuten verder en zien bij de sunset dam heel veel nijlpaarden, krokodillen en vogels. Een van de krokodillen heeft het een impala te pakken. De horens van de impala zie je nog boven water in de bek van de krokodil. Er komen nog meer impala’s aan maar gelukkig hebben de krokodillen er geen oog voor.
We stoppen bij Lower Sabie. Hier had ik graag willen overnachten maar toen wij gingen boeken zat het al vol. Echt een mooi kamp met een terras dat uitkijkt over de rivier. We zien heel veel verschillende dieren: nijlpaarden, buffels, impala’s en allerlei vogelachtigen. We kijken of het boord en zien dat er toch luipaarden zijn gespot op de route die wij hebben genomen. We weten ook dat 1 minuut al het verschil kan zijn tussen wel en niet zien. We zien ook dat een stukje zuidelijker op 3 plekken cheetah’s zijn gespot. We rijden nog wat door in de hoop ze ook te zien. Het is al wel verder op de dag dus de kans wordt kleiner. We zien ze dan ook niet. Wel zien we de bosvarken. Die hadden we nog niet aangekruist. Weer eentje erbij.
We besluiten weer te stoppen bij lower sabie en gaan op het terras zitten. We hebben een heerlijke lunch en blijven hier nog even. Lukas speelt op de telefoon. Bas gaat de rivier af spotten en ik ben het verhaaltje aan het typen. We gaan zo weer de hoofdweg af naar Skukuza in de hoop nu de dieren die er gespot zien ook te zien: luipaard en ceetah. Einde dag hebben we meer kans.
Het is rond 14.45 als we weer in de auto stappen. We zien tot 4x toe leeuwen! We spotten eerst zelf een leeuw op een rots aan de andere kant van de rivier. Even later komen we bij een punt waar meer auto’s staan. Hier ligt een leeuwin op de rots op ongeveer 20 meter afstand. 50m verder staan weer auto’s. Ze zeggen dat hier een mannetjes leeuw met 2 leeuwinnen te zien is, maar we zien ze niet. Ze schijnen alleen wel goed te staan. Als we de auto naast ons vertellen wat hier te zien moet zijn, zegt de man kijk eens vlak voor je. Liggen ze op zo’n 5m afstand voor onze neus. Zo dichtbij hebben we nog nooit leeuwen gezien. We rijden door en besluiten ons te houden aan de maximale snelheid. Je ziet minder maar we hebben al zoveel moois gezien dat we alleen stoppen als we andere auto’s zien staan. Dan zien we een groep olifanten in het water. Dat hebben we nog niet gezien. Bas baalt een beetje dat een van de auto’s niet aan de kant wil. Mopperend rijden we door maar wat we dan zien, was echt heel gaaf! Vlak voor ons loopt ineens een leeuwin de weg op gevolgd door een welp. We rijden wel een kwartier achter ze. Achter ons is een enorme file. Ondertussen horen we hoe impala’s reageren als er een leeuw in de buurt is en deze schieten weg of verstijven. Dan lukt het ons om er langs te rijden en geven we ook anderen de kans op dit te zien. Wat een super gave afsluiting van deze dag! Op de valreep zien we ook nog vlak voor de gate een Nyla. Deze hadden we ook nog niet gespot.
Als we terug zijn rond 17.15 duikt Lukas nog even het zwembad in. Na het douchen gaan we een hapje eten in het restaurant. We zitten aan de waterrand met olielampjes onder parasols te eten. Op de achtergrond horen we de dieren. Een mooi geheel. Lukas speelt onder tussen in de speeltuin tot dat het eten er is. We lopen daarna via de rand terug maar zien geen dieren rondom.
Lukas en Bas gaan nog even een filmpje kijken en ik lees nog wat. We gaan er vroeg in. Morgen weer een dag op safari.

• 01 Augustus 2018 - 02:50

Renee:

Wat een boel leeuwen zeg geweldig gaaf vooral dat verhaal over de keeuwin en het welpje. Super. Ik hoop dat jullie ook het luipasrd gaan zien!!

• 01 Augustus 2018 - 17:39

Tonnie Van Dort:

wat een beleving met de grote dieren. En dat jullie er ook veel gezien hebben. Worden de beesten niet gehinderd door al die auto's. Vandaag weer dieren spotten?.

groeten Tonnie