Vlotbouwen en de bevers - Reisverslag uit Yttermalung, Zweden van Brenda - WaarBenJij.nu Vlotbouwen en de bevers - Reisverslag uit Yttermalung, Zweden van Brenda - WaarBenJij.nu

Vlotbouwen en de bevers

Blijf op de hoogte en volg Brenda

04 Augustus 2015 | Zweden, Yttermalung

Zondag 2 augustus 2015
We hebben allemaal goed geslapen en na het ontbijt is Lukas al weer druk in de weer op het grasveldje op de camping. Om 11 uur zou het vlotbouwen beginnen maar omdat het weer wat dreigend is en vanaf 12 uur er droog weer is voorspeld, wordt het uitgesteld tot 12 uur. De kinderen gaan eerst alleen weg met een busje. Lukas zit tussen zijn vriendjes in die hij hier al op de camping heeft gemaakt. Na een uurtje volgen ook wij met de auto er achteraan. Ze bouwen het vlot op een klein meertje hier in de buurt. De kids zijn druk in de weer met het tillen van balken en het leggen van knopen. Uiteindelijk i s de vlot af en vertrekken ze. Ze varen een klein stukje en daar meren ze aan om worstjes en marshmallows te roosteren. Als de buik vol zit vertrekken ze weer en is het de bedoeling dat ze een rondje op het meer maken. Op het moment dat ze op het vlot stappen begint het keihard te regenen. Ze besluiten nog even te wachten en ze zijn nog niet van het vlot af of het is strak blauw. Het weer kan hier echt snel omslaan. Rond 16 uur zijn we terug op de camping en al snel wordt er door een grote groep jongens gevoetbald. Lukas kennen ze inmiddels allemaal. Al wordt hij niet alleen aangesproken met Lukas maar ook met Robben en Robbie....;-)
We eten macaroni maar Lukas heeft geen tijd om te eten. Bij elke hap vraagt hij of iedereen klaar is omdat hij direct weer terug wil naar het voetbalveld. Doordat het hier zo lang licht is, heb je geen besef van de tijd en voor dat je het weet staan de jongens om 21.30 nog op het veld. Na een snelle douch en een kort verhaaltje valt meneer als een roos in slaap.
Bas was inmiddels al aangeschoven bij het kampvuur en ook ik schuif nog even aan.
Maandag 3 augustus 2015
Het is een mooie dag. We besluiten vandaag de bergen in te gaan omdat je hier beter met mooi weer kan zijn dan als het regent. De weg er naar toe is al weer schitterend. We zien weer vele oude auto’s en ook weer mooie vennetjes. Uiteindelijk zien we de pistes. Ziet er toch wel gek uit zo groen, stilstaande liften en grote reclameborden met mensen in skikleding. We besluiten een wandeling door de bergen te maken. Denk dat we uiteindelijk zo’n 3km hebben gelopen. We rijden terug de berg af en besluiten een duik te nemen in het zwembad. Het is niet zo’n groot zwembad maar hij heeft 2 enorm lange glijbanen. De een is een donkere tunnel en de ander is een glijbaan waar je met banden op naar beneden gaat. De glijbaan met banden vindt Lukas in het begin eng maar aan het eind gaat hij er alleen vanaf. On ze held op sokken! Het buitenbad is 37 graden. Echt warm kan ik je vertellen! Je kijkt uit op de piste en boven in zien we nog gedeeltes met sneeuw.
Na zo’n 3 uur hebben gezwommen stappen we weer in de auto. We rijden langs een outlet centrum voor sportkleding en besluiten toch even te kijken. Ik zie een leuk tenson jas en die blijkt incl regenbroek nog geen euro te zijn. Dat kan ik niet laten hangen. Als het dan toch gaat regenen als wij gaan kanoen blijf ik lekker droog...;-)
We stoppen nog bij de supermarkt om vlees voor de bbq te kopen. Terug op de camping gaat Bas vuur maken waar we onze stokjes op kunnen roosteren. Het is een drukte van jewelst. Na ons zijn er nog twee gezinnen die hun vlees willen roosteren.
Om 20 uur vertrekken we voor de beversafari. We nemen eerst een kijkje bij de dam die net door de buurman kapot is gemaakt. Door de dam loopt het land van de buurman steeds onder water. Hij had al een paar bevers afgeschoten maar dat hielp niet. Nu heeft hij een buis in de dam gelegd in de hoop dat het ze gaat frusteren dat de dam niet dicht wil en ze dan uit zichzelf vertrekken. Nog een stukje verderop is de burcht van de bevers.
Bevers maken verschillende damen om het water te reguleren. Ze hebben twee holletjes een lagere die ook wel onder water komt te staan en een hogere waar ze slapen. Omdat in de winter het water bevriest, maken ze 2 tot 5 luchtgaten per burcht zodat ze zuurstof krijgen. Bevers kunnen we 120cm groot worden met een staart van wel 30 cm. Van de jongen die ze krijgen overleven er maar 25% het. Na twee jaar verlaten ze het nest en gaan ze hun eigen burcht maken.
We lopen terug en nemen een tot vlot omgebouwde boot en gaan het water op om de bevers te spotten. We varen een stuk tegen de stroom in om uiteindelijk zonder motor en geklets terug te varen in de hoop bevers te zien. We gooien uiteindelijk de ankers uit omdat het nog niet gelukt is om ze te spotten. Dan zien we in de verte, maar ook al in de schemer, rimpelingen in het water. Het zijn de bevers maar ze besluiten om niet verder te voorschijn te komen. Helaas zullen we ze niet echt van dichtbij gaan zien. We halen de ankers in en varen terug. Het anker zit alleen vast aan iets groots en zwaars. Wij hebben nog een zakmes in de tas en na het touw van de anker doorgesneden te hebben, kunnen we als nog verder varen.
Uiteindelijk is het al 23.30 uur als we weer bij het huisjes zijn. Lekker slapen.