Preikestolen - Reisverslag uit Mandal, Noorwegen van Brenda - WaarBenJij.nu Preikestolen - Reisverslag uit Mandal, Noorwegen van Brenda - WaarBenJij.nu

Preikestolen

Blijf op de hoogte en volg Brenda

16 Juli 2016 | Noorwegen, Mandal

Zaterdag 16 juli 2016
We rijden ongeveer een kwartiertje later weg dan we hadden gepland.
Na ongeveer een uurtje komen we bij de pont en hij is al bijna aan onze kant zodat we meteen mee kunnen. We stoppen nog even om wat te drinken en rijden dan meteen door naar de Preikestolen. Daar aangekomen staan we in de file voor de parkeerplaats. Vlak bij de parkeerplaats is ook een camping. Aangezien Yuri en Guy niet mee gaan, besluiten we daar te overnachten zodat zij meteen naar de camping kunnen.
We beginnen uiteindelijk de tocht om 12.15 en 5 uur laten zijn we weer terug. Vanaf het eerste moment is het klimmen. Als we na een klein uurtje ongeveer stoppen denken we dat we er al bijna zijn, maar dan zien we een paaltje waarop staat dat we nog niet halverwege de klim zijn. Dat valt tegen! We geven natuurlijk niet opecht en lopen door. Er zijn hele steile stukken bij maar ook wat vlakken en hoe hoger we komen hoe minder bomen. De tocht is echt mooi en aan het eind worden we ook goed beloond met een super uitzicht!
Er wordt al jaren gesproken over de veiligheid en dat begrijp ik wel. Er zijn echt gekken die met hun benen over de rand gaan bungelen. Ik voel ze meteen niet meer als mensen dat soort dingen gaan doen. Uiteindelijk hebben we er 3 uur over gedaan om boven te komen.
De weg terug gaat sneller maar omdat we al vermoeid zijn is het ook goed uitkijken.
We stappen met z'n allen in de onze camper en gaan naar de camping waar Yuri al een mooi plekje voor ons heeft gereserveerd. Daisy gaat meteen met de kids een ijsje halen want dat hebben ze absoluut verdiend. Petje af voor ze!
We hebben de stoelen nog niet buiten staan en net onze wandelschoenen uit als het begint te regenen. Gelukkig houdt het snel op. Yuri gaat nog hout halen zodat we een kampvuurtje kunnen maken maar dan barst het noodweer echt los. Het komt met bakken uit de hemel vallen en het houdt niet meer op. We kunnen wel buiten gaan douchen zo hard regent het.
We besluiten er morgen ook een langer reisdag van te maken omdat als het goed is het weer in Dalen echt beter is dan hier. We hebben overdag iedereen wel redelijk droog gehad behalve in Legoland maar willen graag iets meer warmte dan de 14 graden die de auto nu aangeeft.