Kolmarden Zoo - Reisverslag uit Kolmården, Zweden van Brenda - WaarBenJij.nu Kolmarden Zoo - Reisverslag uit Kolmården, Zweden van Brenda - WaarBenJij.nu

Kolmarden Zoo

Blijf op de hoogte en volg Brenda

18 Augustus 2015 | Zweden, Kolmården

Zaterdag 15 augustus 2015
We staan op, bakken de afbakbroodjes af in de oven, pakken de tas en gaan naar de dierentuin. We zijn er rond 9.45 en het is al druk op de parkeerplaats. De dierentuin gaat om 10 uur open maar er staan al genoeg mensen in de rij. Als de rolluiken open gaan zijn we snel binnen. We besluiten eerst naar de safari te lopen helemaal achterin het park en niet te stoppen bij de andere dieren. Bas en ik vonden dit 4 jaar geleden een mooie belevening en met zoveel mensen in de dierentuin is de kans groot dat je lang moet wachten. Na zo’n 1.5km lopen (berg op) zijn we bij de gondel van de safari. We kunnen direct doorlopen. Achteraf was dit een goede keuze want toen wij ongeveer 15 tot 20 minuten later terug kwamen met de gondel stond er al een hele rij. Na de safari willen we langzaam weer teruglopen richting de ingang. We eten een appeltje bij de apen en gaan naar de afrikaanse savanne. Weer erg mooi. Bij de olifanten zijn ook stokstaartjes en Lukas is hier niet weg te slaan. Hij is vind ze zo schattig.... Bij de speeltuin eten we een broodje en lopen dan na het vernieuwde Bamse park. Het zijn wat pretpark attracties bijgekomen. Niet onze voorkeur maar Lukas vindt het leuk. Hiervoor is wel de langste glijbaan van zweden uit de sleur van een olifant/mammoet opgeofferd. Dit is wel jammer. Lukas gaat in de autootjes, het schip dat heen en weer gaat en rondjes draait. Daarna gaan we weer het park in. Als we langs de tijgers lopen worden deze net gevoed. Voordeel is wel dat ze dan ook allemaal te voorschijn komen. Mooie beesten zijn het toch. Als we bij het Dolfinarium komen staan er al mensen in de rij terwijl de show pas een uur later begint. Ik offer mij op en ga alvast staan zodat we hopelijk een goede plek kunnen krijgen. Ik pak mijn boek en ga in de rij staan lezen. De mannen gaan nog even verder kijken in het waterpark. Als we uiteindelijk naar binnen mogen, hebben we hele mooie plekken in het midden van de show. De dolfijnen maken er net als de vorige keer weer een mooie show van. Als het is afgelopen lopen we terug naar de auto. Onderweg zien we nog wolven en lynxen en dan is het al 17 uur als we de dierentuin uitlopen. Vlak voor de uitgang zit nog een winkeltjes en Lukas komt hier twee knuffels van het vakantiegeld dat hij van opa en oma heeft gekregen: een sneeuwluipaard en een vrouwtjes leeuw.
We rijden weg van de dierentuin en gaan op zoek naar de supermarkt. De richting wist ik nog wel maar wist het niet direct te vinden. Bij het invoeren van een supermarkt een plaats verderop rijden we meteen de straat in de van de supermarkt in het dorp. Deze blijkt op 4km van ons huisje af te liggen en niet de 34 die Bas de vorige dag heeft gereden.

Zondag 16 augustus 2015
De laatste dag alweer. Ook nu vertrekken we weer op tijd naar dierentuin. Als we aankomen bij de dierentuin is het rustiger dan de dag ervoor. Dit had ik ook wel verwacht aangezien maandag alle scholen weer beginnen en mensen dan vaak nog een dag rustig thuis willen doorbrengen. We hebben ons als doel gesteld het eerste de dierentuin in te kunnen en dit is gelukt! Lukas gaf direct de kaartjes bij het openen van de rolluiken en we lopen rustig weer naar de safari. We hebben geluk want we zien de dieren mooier dan de dag daarvoor. Terug bij het begin staat er nu helemaal geen rij. Het is vandaag echt een stuk minder druk. We gaan door naar de roofvogels waar ze een show gaan houden. We zitten op een goede plek op de tribune en de roofvogels vliegen vlak over ons hoofd. Echt indrukwekkend! Na de show gaan we weer naar het Dolfinarium. We gaan eerst langs een baby dolfijn. Grappig om te zien hoe de baby de moeder exact blijft volgen. Lukas wil graag nog een keer naar de show. Er staat al weer een rij maar minder dan gisteren. Ook nu lukt het ons om een goed plekje te vinden. De show is iets anders dan gisteren maar altijd leuk om te zien. We besluiten om een ijsje te halen. Dit hebben we gisteren ook gedaan. Toen was het ijsje al groot maar vandaag krijgen we enorme ijsjes. Bas en ik hebben een softijsje en Lukas heeft een wafel met bolletjes. Gelukkig zie ik nog een plek in de schaduw waar we kunnen zitten zodat de zon het ijs niet te snel doet smelten. Volgens mij hebben we er wel 15 minuten over gedaan voordat we het ijs op hadden. We zitten helemaal vol. We gaan nog langs het park waar we nog niet zijn geweest en lopen dan via de speeltuin weer naar de uitgang. Lukas gaat even spelen en wil in het Bamse park nog graag een keer in de boot. Daarna gaat hij zelfs met Bas nog in de kinderachtbaan. Hij vond het wel een beetje eng maar heeft het toch gedaan. Allebei de dagen zien we mensen met enorme pakken met chocolade lopen (bijna 2.5kg). Grote uitvoering van kleine repen. En dat in de volle zon. Lukas ziet in een keer waar deze vandaag komen. Je kan een soort schietspelletje doen waar je dit kan winnen. Vandaar dus die hele grote verpakkingen overal in het park. Als we naar de uitgang lopen zit Lukas tussen de struiken nog de lynx en wolven lopen. Knap hoor hoe hij dat zo zag! Klaar voor Afrika laten we maar zeggen...;-)
Bij de uitgang wil hij nog even naar het winkeltje tegen over de dierentuin en daar hebben ze nog weel meer knuffels. Ook de poolvos die hij graag wilde, maar in de dierentuin is hij een beetje verzot geworden op de rode panda die ze ook hebben. Van Bas en mij mag hij er een uit kiezen die hij van ons krijgt. Een moeilijke keuze maar hij gaat toch voor de rode panda, een goede keuze denk ik.
We gaan naar het huisje en plonzen daar in het zwembad. We eten de restjes op die we nog hebben (kaisers.huppelpup... en chips... lekkere combi) en pakken langzaam de spullen zodat we morgen alleen de laatste spullentjes nog in de auto hoeven te pakken.
De vakantie zit er al weer op. Morgen rijden we naar huis. Super vakantie gehad!