Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Brenda - WaarBenJij.nu Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Brenda - WaarBenJij.nu

Stockholm

Blijf op de hoogte en volg Brenda

18 Augustus 2015 | Zweden, Stockholm

Woensdag 12 augustus 2015
We zijn niet laat op maar doen het rustig aan. De wasmachine maakt overuren, overal hangt was te drogen. Lukas tekent wat en kijkt een filmpje. We bellen wat en gaan dan rond 11 uur de stad in. Het is strak blauw maar tussen de hoge gebouwen is het toch nog fris. We nemen weer de tram en metro en lopen dan naar de haven waar we de veerboot nemen naar Djurgarden. We staan voor op de veerboot en hebben een mooi uitzicht op de haven. Er liggen hier heel veel boten waarvan ook een paar hele mooie. De veerboot komt ook langs een pretpark maar wel voor oudere kinderen. Pretpark bestaat veelal uit achtbanen. Sommigen zijn echt te eng om te zien. We zien ook 3 cruiseschepen in de haven liggen; een en al bedrijvigheid. Op het eiland Djurgarden lopen we naar het Vasa museum. Dit museum is gebouwd om de 17de-eeuwse oorlogsschip de Vasa heen. Deze is bijna 400 jaar geleden gezonken tijden zijn eerste vaart. De romp was te smal om de deining te kunnen weerstaan en na 400 meter te hebben gevaren, is de boot gekapzijsd in de haven van Stockholm. In 1961 is het gelukt om het schip te bergen. Hier is heel wat voorwerk aan vooraf gegaan en de berging heeft in totaal 3 jaar geduurd. Door het koude water is het schip goed geconserveerd gebleven en nog steeds doen ze allerlei onderzoeken om het hout goed te houden. Op dit moment krimpt de boot 1 mm per jaar. 95% van de boot is nog origineel. Als je binnenkomt zie je direct het indrukwekkende schip liggen. Ik blijf het bijzonder vinden hoe ze dit zoveel jaar geleden hebben gebouwd, allemaal met de hand. Via verdiepingen die ze om het schip heen hebben gebouwd wordt je meegenomen in de historie en ook de berging van het schip. We zijn wel 3 uur in het museum geweest. We hebben daarna aan de waterkant op een bankje gezeten en wat gedronken en Lukas natuurlijk weer steentjes gegooid en zijn toen weer teruggelopen naar de veerboot. Terug in de oude binnenstad willen we eigenlijk de metro terug nemen richting ons appartement. We willen een halte eerder uitstappen om via de adidas outlet winkel terug te lopen naar ons appartement. Als we aankomen bij de metro staat er overal brandweer, ambulances en is er veel politie op de been. De metro is afgesloten in de richting waar wij naar toe moeten. Wat er precies aan de hand was, is ons niet duidelijk geworden. We lopen nog naar de andere ingang van de metro maar ook daar worden we tegen gehouden. We lopen weer terug naar de oude stad en eten daar eerst nog een ijsje voordat we weer een poging gaan doen. Inmiddels is het anderhalf uur later en rijdt de metro weer maar is het overvol in de metro en op de perrons. Bas heeft de tas en ik heb Lukas. Het is dringen maar het lukt ons om met de eerst komende metro mee te komen. Lukas en ik staan redelijk goed. Bas wordt bijna platgedrukt en de tas wordt door iemand gebruikt als boekensteun. Dat is dan ook wel weer grappig.
We besluiten uit te stappen bij de adidas store. Inmiddels is het 18 uur en is er van het plan om op tijd te eten en daarna nog de skyview te doen zodat Lukas op tijd in bed ligt, niets meer over. In de winkel zie ik direct een heel mooi voetbal shirt van Messi. Helaas alleen in maat 164. Dit duurt nog wel even voor hij daar in past (hoop ik tenminste anders is hij mij echt bijna voorbij...) en dan weet misschien niemand meer wie Messi is. Ik zie een leuk voetbal shirt van Adidas die ik niet kan laten hangen. Volgend jaar zijn zijn meeste shirt te kort geworden, dus dat komt mooi uit. Dan zien ik ineens voetbalschoenen voor kids. De groene voetbalschoenen die hij zo mooi vond maar niet in zijn maat waren zijn hier nu van 40 voor 15,- euro. En laat hier nou net nog een maatje groter zijn dan die hij nu heeft. Dat kunnen we natuurlijk ook niet laten liggen. Bas ziet nog een trainingsjack van Messi en dan is de buit compleet. Een uur later en 30,- euro lichter verlaten we uiteindelijk het pand. We lopen via de supermarkt naar het appartment. We eten wraps en na het eten gaat de kleine man douchen en lekker slapen.

Donderdag 13 augustus 2015
Einde van de middag gaan we naar Manfred, Willike en Chris. In de ochtend gaan we nog even de stad in. Het is goed helder dus we gaan naar de Skyview. Vanaf dit punt op 130meter boven de grond heb je een mooi uitzicht over alle eilanden waar Stockholm op gebouwd is. Als we het appartement uit lopen is de straat wel erg leeg en staat alleen onze auto er nog met een parkeerwachter er naast. Blijkt dat we een parkeerboete hebben gekregen. Verbaasd vraagt Bas wat er aan de hand is en de parkeerwachter legt uit dat je hier op donderdag tussen 9 en 14 uur niet mag parkeren omdat de straat wordt schoongemaakt. Hij liep met Bas naar het bord waar dat staat maar hij zei ook dat hij begrijpt dat wij dat bord niet konden lezen. Hij haalt het briefje onder de ruitenwisser weg en delete in zijn computer onze bekeuring. We gingen dus net op het juiste moment naar buiten. 5 minuten eerder was hij er nog niet geweest en 5 minuten later was hij al weer weggeweest. Dat is echt mazzel en sympathiek van de man om de bekeuring te verscheuren.
Als we aankomen bij de Skyview moeten we een half uurtje wachten voordat we naar boven kunnen. Dat is nog te doen. We lopen nog langs het stadion van Stockholm dat er naast ligt maar we krijgen niet meer te zien dan de buitenkant die veel qua buitenkant veel weg heeft van het stadion van Bayern. Als we naar boven kunnen bedraagt de wachttijd voor de mensen die dan een kaartje kopen minimaal 1.5 uur. Wij waren dus net op tijd. Het uitzicht is echt mooi. We zien ook ons appartement en we hadden al het gevoel dicht bij het centrum te zitten maar nu zie je het ook echt goed. Als we weer beneden zijn, besluiten we toch niet terug te gaan naar het appartement maar even het echte centrum in te gaan. We lopen door het park waar altijd veel bedrijvigheid is en nu is er een evenement van allerlei sporten voor de jeugd. We kijken even bij het voetbal waar op een klein veldje 4 tegen 4 wordt gespeeld. Respect voor de echt kleinere jongens die zonder mopperen en heel veel inzet veel tegenstand boden aan de grote jongens. Ze hielden zich goed staande. We lopen door naar een soort surival parcour. Lukas wil graag meedoen maar dit is vanaf 12 jaar helaas. Via de haven lopen we weer naar de metro en gaan terug naar het appartement. We eten nog een broodje, slachten een ananas en vertrekken naar Knivsta. De plaats waar Manfred woont.
Het is druk op de weg en we zijn iets later dan de bedoeling was. Als we bijna bij hun huis zijn, wordt de weggeblokkeerd door een vrachtwagen van de gemeente. Bas wil langs de kant parkeren en het laatste stukje lopen. Gelukkig rijdt de vrachtwagen redelijk snel weg waarop ik aangeef toch liever terug te gaan naar de auto en de auto mee te nemen. Als de vrachtwagen weg is, is Bas ook blij dat we dat hebben gedaan. De weg loopt echt stijl omhoog! Manfred en Willeke wonen leuk. De jongens hebben elkaar pas 1x gezien een paar weken geleden toen zij in Nederland waren, maar spelen de hele avond als of ze de dikste vrienden zijn. Chris heeft nog nooit een Nederlands kindje te spelen gehad en dat vindt hij ook erg leuk. Mooi om te zien hoe zo’n jongetje snel kan schakelen tussen de verschillende talen. Manfred maakt echt heerlijke hamburgers. Er wordt nog een groot vuurtje gemaakt en we rijden uiteindelijk rond 10 uur terug naar Stockholm. Lukas valt meteen in slaap. Het is niet makkelijk om een parkeerplekje te vinden en na een paar straten te zijn door gereden ziet Bas net een auto vertrekken vlak bij ons appartement. Dat is mooi! We gaan naar binnen en Lukas slaap in bed direct verder. Hij is helemaal vies maar het is toch de laatste nacht in dit bed dus geen probleem...;-) We gaan allemaal meteen slapen. Morgen al weer naar ons laatste stekje: Kolmarden.