Financial district en 5th Avenue - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Brenda - WaarBenJij.nu Financial district en 5th Avenue - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Brenda - WaarBenJij.nu

Financial district en 5th Avenue

Blijf op de hoogte en volg Brenda

10 Juni 2019 | Verenigde Staten, New York

Maandag 10 juni 2019
Ik ben al rond 1 uur wakker. Ook Lukas is zeer op tijd wakker. Nog niet echt gewend aan het tijdsverschil al heeft Lukas er niet zoveel last van. Rond 8 uur verlaten we ons appartement. Het is troosteloos weer. Het miezert maar al snel komt het deze dag met bakken uit de lucht. We nemen de ferry naar Staten Island die voorbij het vrijheidsbeeld vaart. We zien het vrijheidsbeeld goed. De skyline van Manhattan zit voor een deel in de wolken maar dat heb je met dit weer.
We lopen door het financiele district: wall street, federal hall etc. Waar een aantal jaren geleden nog soms kleine kneuterige gebouwen tussen de wolkenkrabbers stonden, zie je daar nu op de momentale panden na, niets van terug. Wat een gebouwen zijn er bij gekomen. We lopen naar 9/11 memorial maar omdat het zo hard gaat regenen gaan we eerst het winkelcentrum in dat er in de WTC hub is gebouwd. Wat een inmens gebouw. Meer mensen hebben besloten dit te doen en het is er goed druk. Als we weer naar buiten gaan, loop ik weer tegen Jouke aan. Niet te geloven dat je elkaar 2x tegen komt in deze enorme stad. We lopen naar het monument dat met zeer veel respect is gemaakt. Indrukwekkend om te zien. Als we voor een panel staan komt er een man met de vraag of we even aan de kant willen gaan omdat hij een naam zoekt op het panel voor ons. Dit maakt wel indruk.
We besluiten de metro te pakken om naar het American Museum of Natural History te gaan omdat het binnen droog is. Daar aangekomen is de rij wel 200m lang om er in te komen. Dit gaan we niet doen. We lopen door de regen naar 5th avenue en gaan daar eerst wat eten. We vind
en een leuke brasserie met ook nog eens lekker eten. Het is druk maar er is nog plek voor ons. Ik voel alleen dat er wat gaat gebeuren. Er loopt politie voor het raam langs en ook in het restaurant lopen er twee. Dan komen ze ineens met vier man sterk binnen en arresteren ze de man die aan het tafeltje naast ons zit. Hij gaat rustig met de politie mee. Lukas die met zijn rug er naar toe zat, had niets door. Bas zat op de wc en heeft het ook niet meegekregen. Niemand kijkt er hier vanop en gaat gewoon door met zijn eigen bezigheden.
We lopen 5th avenue af en beginnen bij de Trump Tower. Wat een verschrikkelijk lelijk gebouw zowel van buiten als van binnen. Het nep goud blink in alle lelijkheid je tegemoet. Het gebouw is omsingeld door betonblokken en er staat politie en nationale security voor de deur. Onze tassen worden gecontroleerd en dan mag je het gebouw in. Het heeft een leuke waterval, maar het meest opvallend is natuurlijk de trump winkel met allemaal trump kleding en campagne winkel voor de nieuwe verkiezingen. Mensen staan in de rij om hier iets te kopen. Je moet je ook legitimeren als je iets koopt want op deze manier steun je dan de campagne van hem.
We lopen de straat verder af. De Lego store valt Lukas iets tegen wat ik mij goed voor kan stellen. Er is ook een ouderwets speelgoedwinkel FAO Schwarz. Hier hebben ze goed begrepen hoe je kinderen moet animeren en het werkt! Ook wij kopen wat. Lukas leert hier gooien met een soort boemerang en mag met zijn voeten een enorme piano die op de grond ligt bespelen.
De winkels aan deze straat zijn echt groot, zeer duur en vaak met vermaak. Als we de Nike store binnen lopen horen we een enorme knal. Bas en ik kijken elkaar aan maar geven er voor de rest geen aandacht aan net als de mensen om ons heen. Als Lukas en ik naar de wc gaan, zien we dat alles een straat verder wordt afgezet. Veel sirenes en politiemensen op de been. Later horen we dat er een helicopter niet goed is geland en is neergestort op een helicopterplatform. Helaas is de piloot overleden.
We zijn nat en moe en nemen de metro terug naar ons appartement. We besluiten in de buurt een hapje te gaan eten. De eigenaresse van het huis verwijst ons naar een restaurantje een paar straten verder. Het is er druk en gezellig als we er komen. We zitten weer tussen de locals en dat is vaak een goed teken. De jongens nemen een pizza die echt heel bijzonder en lekker smaakt. Ik neem pasta die ook erg goed is. We lopen terug naar ons verblijf. Ik kan niet wakker blijven. De jongens blijven nog even op.

• 12 Juni 2019 - 11:13

Renee:

In de beelden op tv over de helicrssh had ik al gezien dat het geen mooi weer was. En dat jullie dat dan gehoord hebben. Ik denk daar krijgen ze niets van mee in zo’n enorme stad. En dan weer Joule. Dat is wel heel erg toevallig zeg. Al doen jullie de tourist stuff en ook ligisch dat je daar dan de toeristen treft.
    Die ouano bij Schearz herinner ik me ook nog. Erg jammer de de winkel met het reuzenrad weg is.
    Nog veel plezier!!