Van Graskop naar Satara (Kruger) - Reisverslag uit Skukuza, Zuid-Afrika van Brenda - WaarBenJij.nu Van Graskop naar Satara (Kruger) - Reisverslag uit Skukuza, Zuid-Afrika van Brenda - WaarBenJij.nu

Van Graskop naar Satara (Kruger)

Blijf op de hoogte en volg Brenda

29 Juli 2018 | Zuid-Afrika, Skukuza

Zondag 29 juli: Graskop naar Satara(Kruger)
We hebben allemaal heerlijk geslapen! Het was koud – 9 graden, zijn we niet meer gewend – en de bedden waren goed. Bas en Lukas sliepen bij elkaar in een bed en sliepen nog toen ik rond 7 uur op stond. Bas kwam vrij snel ook uit bed en we hebben Lukas laten slapen tot dat we bijna zouden gaan vertrekken. Meneer was niet moe zei hij, maar slapen kan die als de beste hier….;-)
Om 8 uur zijn we vertrokken en hebben we eerst bij de lokale Spar onze water voorraad aangevuld. We gaan via Blyde Canyon route naar Kruger. We rijden het dorp nog niet uit of een koe komt ons op de weg tegemoet. We nemen de route naar God’s Window. We zijn als eerste op de parkeerplaats. Het is nog lekker rustig. Als we gaan, komen er al meer toeristen. We rijden een stukje terug omdat we de Pinnacle hebben gemist. Dit is maar 2 minuten om naar onze volgende stop, de Lisbon Falls. Ondertussen hebben we ook al weer apen gezien en hier komen we vandaag nog meer van tegen. De Lisbon Falls is met 93 meter de hoogste waterval in deze omgeving. Het is ook echt een mooie om te zien. Daarna rijden we door naar de Berlin Falls. De vorige keer dat ik hier was, was dit echt een klein straaltje en waren er vrouwen bovenaan de waterval kleren aan het wassen. Nu was het een stuk breder en waren er wel vrouwen maar bij souvenirs kraampjes. Op naar de Burkhole Potheles. Heel mooi om te zien hoe het water de Canyon heeft uitgehold. Hier komen we ook nog vechtende bavianen tegen. Vanuit hier rijden we naar de Three Rondavels. Volgens Lukas drie tieten. Het is helder weer dus we kunnen alles mooi zien. Na de Three Rondavels verandert het landschap ook weer. Had je eerder nog het gevoel in Canada te rijden, nu komen we langs allemaal fruit, vooral citrus, plantages. Mooi al die overgangen.
We tanken bij een lokale pomp. De ramen worden gewassen en met een volle tank voor 35,- rijden we weer verder. Lukas kan niet wachten tot we in Kruger zijn. De hele tijd vraagt hij hoe lang het nog duurt. Eindelijk zijn we er dan. Eerst door twee poorten, waar ze ook de auto willen controleren en vragen of we vuurwapens mee hebben. En dan komt de echte poort. We stoppen om boekjes te kopen van de dieren die we tegen kunnen komen. Voordat we uitstappen ziet Bas de eerste impala’s al achter het hek. De voorspelling dat dit de eerste dieren zouden zijn die we tegen zouden komen, klopt ook. Daarna zien we twee mooie vogels, de roodsnaveltok en de zuidelijke geel snaveltok. We willen de winkel in lopen en zien voor de gate ineens 5 olifanten. Wauw…. We zijn nog niet eens echt het park in. Bas wil een foto maken en komt te dicht bij de poort waardoor hij een schok krijgt. Hij heeft echt een lelijke plek op zijn hand. Lukas krijgt in de winkel de Nederlandse versie en we kopen ook de Engelse versie waar ook allerlei routes en ook minder voorkomende dieren in staan. We kopen nog een ijsje en Bas drinkt nog een koffie op het terras voordat we het park in rijden. Nog geen meter in het park, word ik gestoken door een bij in de auto. De angel hangt er nog in. Bas haalt de angel er uit maar mijn elleboog voelt niet goed. We keren om even de gate uit te rijden zodat ik het kan ontsmetten en in kan smeren. De beesten beginnen goed, maar wij minder. We rijden omstraks 15 uur het park in. Het is ongeveer 45km naar Satara waar ongeveer 2 uur voor staat. Wij zijn uiteindelijk om 17.30, de tijd dat de gate van Satara sluit, op de plek van bestemming. Wat hebben wij een dieren gezien!
Op zo’n 100 meter van de gate zien we impala’s, zebra’s en gnoe’s. Even later een groen glansspreeuw. Daarna kwamen we een kudde zebra’s met keniaanse kroonparelhoenen tegen. (de jogens willen dat ik alles in volgorde noem….:-)). Daarna weer impala’s en een groep olifanten met een overstekende kalf. Toen kwam de wit ruggier en de kudu’s. Na de kudu’s komen we een zuidelijke hoornraaf tegen. Een van de weinige vogels die niet kan vliegen. (Lukas en Bas noemen het de vliegende balzak, typt Lukas). Kudu’s, impala’s, bavianen, springbok, zebra’s en daarna stonden er naast de weg giraffes. Na de gieren kwamen we bij een waterplaats. Dat was echt een mooi gezicht. Heel veel giraffes die aan het drinken waren. Impala’s, waterbokken, een whalbergs arend met een prooi in de snavel en 2 krokodillen. Even later zien we ook nog waterbuffels en een watervaraan. We komen weer giraffes tegen. Bij deze groep zitten twee jonge giraffes. Vlak bij de poort van Satara zien we ook nog kudu’s en een vorkstaartscharrelaar. Wauw wat productieve middag met al twee dieren uit de big five: olifant en waterbuffel.
We melden ons bij de receptie en krijgen de sleutel van ons huisje. Een mooi rond huisje met drie bedden en buiten de keuken. De koelkast is afgesloten met een deur omdat anders de apen de koelkast leegroven.
De auto hebben we zo ingepakt dat alles in aparte tasjes zitten en dat we er alleen uithalen wat we nodig hebben. Bas en Lukas gaan nog naar de kampwinkel om een wereldstekker te halen. Die van ons past niet. Geschikt voor alle landen behalve Zuid-Afrika, hebben wij weer. Als ze terug komen lopen we naar het restaurant. Het is inmiddels rond 18.00 en hartstikke donker. Het is druk in het restaurant en we moeten minimaal 50 minuten wachten op eten. Dat willen we niet. We hebben zin in eten en we besluiten een pizza te bestellen, dit gaat gelukkig via een andere keuken en wel sneller. Tijdens het wachten gaan we de boekjes door en kruizen de dieren aan die we hebben gezien. Als we van tafel gaan zitten de mensen die net na ons besteld hebben, nog steeds te wachten op eten. Een goede keuze dus. We lopen nog langs het hekwerk met een zaklantaarn om te kijken of we nog wild kunnen spotten. We hebben geen geluk en lopen terug naar ons huisje.
Terug in het huisje drinken we wat op het terras, typen dit verhaaltje en zoeken via de foto’s uit welke vogels we gezien hebben. We gaan douchen en zo slapen. Morgen gaat de wekker om 5.30. We willen zodra de gate open gaat om 6 uur weg. Al een paar dagen zijn op de route die we morgen direct nemen leeuwen gespot. We zijn benieuwd!
Lukas wil nog wat zeggen dat er niet in staat. 2 dagen in zuid afrika zit er op. We hebben veel dingen gezien. Als samenvatting: hebben we al 100duizend impalas gezien, 20 giraffes gezien, 15 opopo’s (op zijn Lukas is opopo’s olifanten) en nog heel veel meer. We denken dat we sporen van een luipaard op een boom hebben gezien. Doei, groeten ons

• 29 Juli 2018 - 20:35

Anja:

wat een druk en mooi programma

• 30 Juli 2018 - 10:12

Tonnie Van :

Wat een mooie dag is dat geweest. waren de beesten die jullie hebben gezien ook dichtbij de auto? En wat een indruk zal dat op Lukas zijn, om deze grote dieren ook in het echt te zien. Het zal wel anders voelen dan in de dierentuin.
    Het is fijn om ook een beetje te genieten van Zuid Afrika. En zijn er ook dieren bij de overnachtingsplekken.

Groetjes van ons en we kijken weer uit naar je volgende verslag