Van Johannesburg naar Graskop - Reisverslag uit Graskop, Zuid-Afrika van Brenda - WaarBenJij.nu Van Johannesburg naar Graskop - Reisverslag uit Graskop, Zuid-Afrika van Brenda - WaarBenJij.nu

Van Johannesburg naar Graskop

Blijf op de hoogte en volg Brenda

28 Juli 2018 | Zuid-Afrika, Graskop

Zaterdag 28 juli: Johannesburg naar Graskop
Iets later dan gepland landen we in Johannesburg. Bas heeft redelijk geslapen. Lukas heeft de hele nacht lopen woelen en misschien een uurtje geslapen. Als ik een uur haal is het ook veel. Lukas en mijn voorbuurman hebben mij behoorlijk wakker gehouden.
Als we uitstappen voelen we ons wel fit. Als eerste de douane. De dame is niet echt heel vriendelijk maar na alle controles en stempels mogen we door. Onze eerste koffer komt al snel en de tweede laat even op zich wachten. Als we deze ook hebben, kunnen we onze telefoonkaart halen. We komen in de hal en toen herkende ik het wel weer van de vorige keer. Ik had er geen voorstelling meer van maar dat komt dan snel weer. Als snel vinden we Vodafone en binnen 2 minuten zijn we weer weg. Ik had het kaartje als via internet besteld, dus dat ging makkelijk. We waren echt net op tijd want ik liep de winkel nog niet uit of er stond een enorm rij. Bij de auto ging het daarna net zo. We werden meteen geholpen en binnen 5 minuten stond de hele zaak vol.
We krijgen een mooie witte toyota rav en na het papierwerk wat ook redelijk snel ging, krijgen we de sleutel om onze auto te halen. De auto wordt voorgereden en na de gebruikelijke controle op schades gaan we met een bijna nieuwe auto op pad. Bas rijdt. Niet alleen is het links rijden maar de auto is natuurlijk ook nog eens links. Zelfs de richting aanwijzer zit op aan de andere kant, dus de ruitenwissers zijn al wel een paar keer gegaan….haha.
Na even aarzelen rijden we de goede kant op de garage uit. Helaas staat er daarna niets op de borden en de tomtom weigert nog dienst. We rijden verkeerd en stoppen bij een hotel waar de tomtom het ook gaat doen. We zitten snel op de juiste weg en zijn Johannesburg uit.
We rijden naar Middelburg waar een groot winkelcentrum is om boodschappen te doen en te pinnen. We eten daar heerlijke enchiladas en Lukas een tosti. We vinden tijgerprint fleeces dekens voor bijna niets, een mooie roze bal en kopen eten en drinken. Uiteindelijk zijn we toch bijna 2,5 uur daar geweest. Was niet helemaal de bedoeling en de tijd gaat dan ook snel.
We rijden via Dullstroom en de Long Tom Pass naar Graskop. Dullstroom is een plaatsje waar je het gevoel hebt in Canada te zijn en dat klopt ook. De weg naar de Long Tom Pass is al mooi met veel vergezichten. Als we de Long Tom Pass bereiken gaat het al snel behoorlijk stijl om hoog. Echt een mooie weg om te rijden. De ene kant is dor en als we over het hoogste punt van 2.150m zijn, wordt het aan de andere kant groen. Net over de top is een ongeluk gebeurd. De trauma helicopter is er en de weg is helemaal afgezet. Zodra de helicopter weg is, kunnen we weer verder. De auto ligt nog in de berm. Op de kop en helemaal ingedeukt. Die heeft een flinke klap gemaakt. We waren al aan de late kant maar deze vertraging zorgt er voor dat we niet stoppen bij het kanon van Long Tom, hetgeen een replica is vanuit de oorlog en 9 kilometer ver kan schieten. We rijden ook de Mac Mac watervallen voorbij. Het is al 17 uur en het begint al donker te worden. Er zijn geen lantaarnpalen dus als het donker is, zie je niets en mensen en dieren lopen gewoon op straat.
We rijden Graskop in en het is dan ook meteen donker. Er lopen koeien op de weg, dus we rijden rustig. Het duurt even voor we ons huisje hebben gevonden. Er is een zwembad bij maar niet verwarmt zoals internet zegt en nu ook te donker. Dat wordt helaas niet meer zwemmen voor Lukas. We hebben alle drie niet echt zin in eten. We snaaien chips en drinken wat. Lukas kijkt een filmpje en was is op de telefoon bezig. Ik pak de tassen handiger in en we besluiten niet te laat gaan slapen. We zijn moe van de reis en willen morgen op tijd op pad om na een paar watervallen door te rijden naar Kruger. Lukas kan niet wachten!
Vandaag hebben we ook al ‘wild’ gezien. Op de Long Tom Pass liepen apen over de weg en zagen we een springbokje. In de tuin bij ons huisje lopen allemaal konijnen. Naast allemaal nieuwe indrukken: golfplaten huisjes, vol geladen auto’s met mensen en spullen, veel berm brandjes, bbq-en midden op straat, veel termietenheuvels en nog veel meer.

• 28 Juli 2018 - 20:12

Fre:

Wat al een verhaal en nog maar 1 dag onderweg. Groet'n

• 29 Juli 2018 - 06:35

Renée:

Wat ontzettend leuk om vanuit Canada ook jullie reis mee te beleven en wat is het herkenbaar. Ontzettend veel plezier en ik ben al weer nieuwsgierig naar jullie Kruger verhalen!
    Groeten Erik en Renée

• 30 Juli 2018 - 10:20

Tonnie Van Dort:

Wat hebben jullie in korte tijd al veel gezien. Hel zal wel een grote indruk maken op Lukas.
    En ook op juliie. Wij zijn blij met deze verslagen. En kijken uit naar jullie volgende avontuur.

Groeten Pa en Ma