drie dagen kanoen - Reisverslag uit Yttermalung, Zweden van Brenda - WaarBenJij.nu drie dagen kanoen - Reisverslag uit Yttermalung, Zweden van Brenda - WaarBenJij.nu

drie dagen kanoen

Blijf op de hoogte en volg Brenda

10 Augustus 2015 | Zweden, Yttermalung

8 t/m 10 augustus
Lukas was erg onrustig aan het slapen. Bas heeft hem zelfs bij ons in bed gelegd en je raadt het al; Ik had maar een heel klein stukje en de heren de rest. ’s Ochtends wil Bas toch nog graag een of ander apparaatje dat er voor zorgt dat de muggen uit de buurt blijven. Op de camping is het uitverkocht en hij rijdt nog naar het dorp om het te halen. Lukas en ik ruimen ondertussen ons huisje op en om 10.30 uur zijn we klaar voor vertrek. We krijgen nog een kaart en uitleg over het meer en dan gaan we met een volgeladen auto op weg naar de plek waar we het water in gaan.
Het lijkt een mooie dag te worden. Het wordt zelfs zo mooi dat we alleen in t-shirt (en zwemvest) aan het kanoën zijn. Op het meer zijn twee hutjes waar je in kan overnachten als ze vrij zijn. Eentjes is helemaal aan de andere kant, die proberen we de tweede dag te bereiken. Vandaag gaan we lekker een stuk kanoën en genieten van de omgeving en dan een plekje zoeken om te overnachten. We hadden van anderen begrepen dat het niet altijd makkelijk is om een vlak stukje te vinden waar de tent kan staan. We zien op de kaart ook veel hoogte lijnen dus we gaan het wel zien. Op het eerste eilandje waar we langskomen stoppen we ook direct om even een broodje te eten en de kaart goed te bekijken. We hebben helaas tegenwind en we proberen een beetje in de luwte van de eilandjes te varen. Het eerste eiland wordt omgedoopt in het ‘Van Dort-eiland’. We vervolgen onze route en een eilandje verder willen de mannen al weer stoppen. Dit wordt nog een lange dag zo als ik de kaart bekijk...;-). Dit eiland wordt het ‘Vogd-eiland’. Uiteindelijk zien we zelfs een eilandje dat een tweetal weekendhuisjes bevat. We hebben mooi uitzicht op de sauna en jacuzzi. Ziet er we heel bijzonder uit zo midden op het meer. Een stukje verder ligt zelfs een dame te zonnen op een aanlegsteiger. We stoppen nog een keer op het grote eiland om even wat te drinken. Lukas moet poepen en ik zie Bas al kijken. Ik zet Lukas tegen een boom. Hij kijkt wat onwennig maar ja, wat moet dat moet. We gooien wat mos erop en klaar is kees! Lukas komt er ook achter dat je goed uit moet kijken waar je loopt. Hij glijdt uit en het bloed stroomt er volgens hem heel snel uit. We spuiten er wat desinfectie op en een pleister en we vervolgen ons pad. De eiland wordt ‘Uitglij-eiland’. Volgens de kaart komen we straks bij een aantal kleine eilandjes. Op een van deze eilandjes proberen we te gaan overnachten aan de kant waar we ook in de avond nog zon hebben. De zon gaat hier rond 9.30 onder en dat maakt het wel aangenaam.
De omgeving is echt prachtig. We hebben echt het idee dat we bijna alleen op de wereld zijn. De rotspartijen, de natuur maar ook de lucht zien er mooi uit. Het is uiteindelijk rond 16 uur als we bij een aantal kleine eilandjes komen. Ik ga van de boot om te kijken of we hier onze tent op kunnen slaan. Het kan wel maar is wel heel klein en weinig brandhout. We zullen dan met de boot hout moeten gaan halen van een ander eiland. Er tegenover ligt nog een eiland en voor mijn gevoel is dat beter. We varen er naar toe en ook nu ga ik eerst kijken. Dit gaat het eilandje worden waar we gaan overnachten. Het ziet er echt goed uit.
We halen alle spullen van boord en zetten eerst de tent op. Bas en ik die dit voor het eerst doen. Ja, ja! Voor mijn gevoel is de grond redelijk vlak en we zetten de opening tegen de wind in. Lukas is ondertussen al druk met steentje in de weer. Lukas en ik zoeken in het water naar stenen voor het kampvuur. Bas zoekt een beschut plekje waar we het vuurtje kunnen maken. Bas heeft het vuur met 1 vonkje al aan en gaat op zoek naar meer hout. Met zijn bijl en survival mes struint hij heel wat af. Lukas is ondertussen aan het vissen en ik zoek een plekje waar we onze eerste warme maaltijd, broodjes met knakworst, kunnen gaan klaarmaken. Uiteindelijk hebben we een slaapplek, een visplek, een eetkamer met vuurtje, een keuken en natuurlijk een wc. Als Lukas ongeveer een kwartier aan het vissen is, roept hij dat hij beet heeft. Bas en ik kijken elkaar aan zo van ja ja maar zijn dobber is echt onder. Hij heeft een kleine vis gevangen die we weer laten gaan. Even later gaat zijn dobber weer onder maar het visdraad zit in de knoop en we zijn te laat met binnen halen. Lukas besluit ook te stoppen omdat het ook best wel zielig is. De knakworsten gaan er goed in en na het eten gaan we met z’n drieën het eiland verkennen en hout halen. We zien ook keutels liggen ter grote van paaseitjes. We vragen ons af van welk beest dat moet zijn. Gaan we navragen als we weer opgehaald worden. (Blijkt van een eland te zijn. Elanden kunnen heel goed zwemmen dus ook daar komen). Als we thee willen maken komen we er achter dat we het verkeerde water hebben gekocht. We hebben spa rood ipv blauw en waarschijnlijk ook nog eens te weinig. Het water bij het eilandje zit vol watervlooien. Bas besluit een eilandje het meer op te varen om water uit het meer te halen. Het is nu windstil dus even alleen in de boot is geen probleem. Het water is goed en we drinken heel wat thee met z’n allen die avond. De zonsondergang is ook erg mooi om te zien. Zelfs Lukas vindt het ‘prachtig’ zoals hij het verwoord. We doen spelletjes ‘uit het hoofd’ zoals Lukas ze noemt (ik zie ik zie.... wie ben ik.....) en uno. Lukas vindt het ook geweldig dat we tegelijk gaan slapen. Ik ga alvast de tent in om de spulletjes binnen neer te leggen. Het is ’s nachts koud en waarschijnlijk vochtig dus we proberen zoveel mogelijk in de binnentent neer te leggen. Ik prop soms nog wat onder de matjes om vlakker te liggen. We poetsen onze tanden en doven het vuur voor dat we de tent in gaan. Van Bas mag Lukas proberen het vuur uit te plassen. Hij is helemaal in zijn nopjes... Wat een komisch gezicht!
We worden rond 8.30 uur wakker en Bas is er als eerste uit. Het beloofd weer een mooie dag te worden. We eten ontbijtkoek en drinken thee. We ruimen onze spullen op en op dat moment komen er twee kanos langs varen. Denk je een beetje alleen op de wereld te zijn, kom je toch nog mensen tegen.... We proberen vandaag bij het huisje te komen dat verscholen ligt in de bossen. Als het niet bezet is, gaan we hier misschien wel overnachten. Het eilandje dat we verlaten noemen we ‘Randenbroekerweg 11a – eiland’. We hebben helaas weer wind tegen en het waait harder dan gisteren. Jammer. Een paar eilandjes verder zien we nog een tentje staan. Dit eilandje ziet er ook goed uit. Boven ons vliegt een visarend rondjes. We dachten eerst dat hij aan het jagen was op zijn prooi maar als snel zien we dat de arend dacht dat we naar zijn nestje gingen. We koersten namelijk op een eilandje af waar een nest boven in de boom zat. De arend hield ons dus in de gaten. We stoppen bij het vervallen hutje en drinken hier wat. Het is echt vervallen. De deur wordt dicht gehouden door een boom. Binnen in staan souvenirs van andere kanoërs. Lukas schrijft ook nog zijn naam om een bankje. Als we weer naar buiten gaan zien we een kano op het eilandje afkomen. Ze vragen of we een foto van hun willen nemen en ze bieden het ook aan om van ons te maken. Eigenlijk wel een goed idee. Zij varen gelukkig net een andere kant op dan ons want wat je niet wil als je zo’n tocht maakt is achter elkaar varen. Het eilandje noemen we ‘eenzaam huisje-eiland’. Als we naar het huisje willen dat verscholen ligt in de bossen, zullen we echt vol tegen de wind in moeten pendelen. We kanoën midden op het meer en krijgen de volle wind tegen. We stoppen op een heel klein eilandje om even wat te eten. We warmen onze soep op, eten wat crackers, gooien steentjes. Lukas vraagt nog of we hier aan overnachten maar het is echt heel klein. De tent past er in de breedte waarschijnlijk niet eens op. We zien voor ons al de sluis liggen waar we door heen moeten om bij het huisje te komen. Bij het sluisje aangekomen, lijkt het er niet op dat we er onder door kunnen. We varen naar de kant en tillen de kano uit het water om aan de andere kant weer in het water te leggen. Lukas staat goed aan de kant als Bas en ik de kano tillen. Bas maakt alleen een rare beweging en staat met 1 voet en dus ook schoen volledig in het water. Dat is niet fijn. Dat wordt koud. Als we weer in de kano stappen, is Bas zijn zonnebril kwijt. Bas gaat er weer uit en zoekt het pad af dat we hebben gelopen. Zonder resultaat. Ik wil net de boot uit stappen om nog een keer te kijken, maar heb net een voet aan land gezet en Bas vindt zijn bril in de tas. Lekker handig zeg maar.
Het is een heel mooi vennetje wat we over varen en als we het kaartje goed volgen zien we ook al snel boven op een berg het hutje. We lopen er naar toe en Bas is enthousiast om hier te slapen. Lukas en ik zien het niet zo zitten. Er moet iemand op de grond en dat vind ik er niet echt fris uit zien. We kijken nog of we bij het huisje een vlak stuk zien om de tent op te zetten maar besluiten hier toch niet te blijven. Het staat een beetje tussen de hoge bomen in de bossen maar je kan geen steentjes gooien, we zitten niet in de zon en dus ook geen zonsondergang en het stikt van de rode mieren. Als we hier niet willen slapen zullen we toch een stuk terug moeten kanoen. De plekken om ons heen zijn namelijk niet geschikt om te kamperen gezien het of moerasachtig is of te stijl/rotsachtig. Lukas en ik willen het liefst weer op een klein eilandje slapen. We besluiten om te kijken of we het eilandje kunnen bereiken waar we die ochtend een tent hadden zien staan. Dat is nog best een stuk terug. Het is rond 14 uur en we hebben wind mee. We besluiten om te proberen of we het in een keer kunnen doen zonder te stoppen. Eerst moeten we weer door de sluis. Lukas en ik denken toch dat we er onder door kunnen. We varen er op af en als Lukas en ik plat in de boot gaan liggen kan de voorkant er net onder door. Bas stapt aan de achterkant uit en klimt op de sluis om aan de overkant weer in te stappen. Doordat Bas alleen uitstapt komt de boot tegen de bovenkant aan en komen we niet verder. Gelukkig kan Bas er net in stappen aan de ander kant, waardoor de boot weer lager komt te liggen en we er onder door kunnen. We hebben er flink de vaart in en na 2-2,5 uur flink pedellen zien we het eilandje en gelukkig geen tentje of kano in de buurt. Ik zet de tent op, Bas gaat meteen vuur maken zodat zijn schoen kan drogen en Lukas gaat steentjes gooien. Lukas kreeg het koud en heeft zijn trainingsbroek met laarzen aan gedaan. Na een half uur stapt hij met een voet te ver in het water en loopt het zijn laarzen in. Ik had hem ook meteen zijn zwembroek en waterschoenen aan moeten laten doen, maar dat is achteraf. Gelukkig is er al een vuurplek. Het duurt dit keer ietsje langer maar het lukt Bas toch om met zijn vuursteentje het vuur aan het krijgen. Voordat ik de tent op zet, probeer ik nog een aantal stenen uit te scheppen om het vlakker te maken. Met z’n tweeën kan je nog net in een tent een plekje vinden waar je redelijk vlak ligt maar wij hebben de hele tent nodig met z’n drieën. De stenen blijken nog behoorlijk groot te zijn. We halen er twee uit maar de laatste gaat niet lukken. Zien we later wel hoe we dat gaan doen als we gaan slapen. Als de tent staat, heeft iedereen wel honger. Ik ga proberen pannenkoekjes te maken maar dit is geen succes. De pan bakt niet echt en het worden echt meelbollen. Het is ook de laatste keer dat ik pannenkoeken meeneem als je eigenlijk al weet dat je geen anti aanbak pannetje hebt. Ik blijf het even proberen maar meer dan een aantal bleke poffertjes pannenkoeken gaat het niet worden. We hebben nog crackers en chocolade dus dat maakt onze maaltijd af. We hebben best veel gas verbruikt dus Bas zoekt een lang stuk hout zodat we boven het vuur een keteltje met water warm kunnen maken en de kleren van Lukas kunnen drogen. Lukas heeft in totaal meer dan 4 uur steentjes gegooid als hij het koud krijgt. Hij had een spelletje bedacht. Hij gooide een steen op een grote rots en met een andere steen moest hij die er dan weer zien af te gooien. Daar heeft hij zich dus zo lang mee vermaakt. Op zijn verjaardag geven we hem een kuub stenen en een bak met water. Ik kleed hem warm aan en samen met Bas gaat hij nog even met de kano erop uit. Ik wilde nog even zwemmen en een beetje wassen in het water maar het wordt ineens snel koud en besluit het niet te doen. We hebben geen heldere zonsondergang maar de lucht heeft een hele mooie blauwe, roze en soms ook rode gloed. De heren pedellen een stukje het meer op om foto’s te maken en water te halen voor koffie en thee. We doen weer spelletjes, spellen met de glow in the dark sticks en gaan dan lekker slapen.
Het waait hard die nacht. We horen het water klotsen tegen de rotsen en de kano. Als we op staan is het een minder mooie dag dan de andere dagen. We ruimen alvast alles op uit de tent omdat het door de stenen niet makkelijk is om iedere keer uit de tent te komen. Ik zit in de tent en Bas pakt alles aan. Als we alles uit de tent hebben gaan we eerst thee drinken en eten. We breken en de tent af en pakken alles weer in de kano. De wind is bepalend welke kant we op gaan. We kunnen aan twee kanten van het meer opgehaald worden en we besluiten zoveel mogelijk met de wind mee te gaan. Dit is wel een iets langer stuk maar dat maakt niet uit. Om 10.30 uur vertrekken we voor onze laatste tocht over het meer. We besluiten als het kan in 1 keer door te pedellen maar het ‘Van Dort-eiland’. Het is op sommige stukken hard werken als we niet in de luwte van de eilandjes kunnen pedellen omdat de wind gaat draaien en we nu zijwind hebben. Uiteindelijk bereiken we het ‘ Van Dort-eiland’. We eten hier onze laatste maaltijd van onze trip en vervolgen onze reis voor nog een kort stukje. We zijn niet lang op het eilandje gebleven. Op het eiland was het best fris en in de kano hadden we hier geen last van. Op het water was het lekkerder vertoeven en we willen niet dat de kou onze laatste stukje verpest. Na ongeveer 20 minuten zijn we op het punt waar we vertrokken zijn. Lukas gaat meteen weer steentjes gooien en na ongeveer 15 minuten worden we opgehaald. Terug op de camping pakken we onze auto in, wassen de spullen af die we gebruikt hebben tijdens onze trip en gaan dan op weg naar het hotel een paar minuten rijden richting het dorp. Toch gek om nu de camping te zien. Heel veel campinggasten zijn weg en in de huizen zitten bijna allemaal andere gezinnen. De sfeer is volgens mij ook echt anders en we zijn blij dat we vorig week op de camping zaten met ook veel vriendjes voor Lukas.
Uiteindelijk rijden we het hotel eerst voorbij en gaan we naar de Lidl in het dorp. Er is nog maar 1 donut voor Bas dus hij kiest nog wat anders lekkers. Lukas gaat ook nu voor de croissants en pretsels en ik voor de chocolade muffin. Op de parkeerplaats hebben we alles al op. Hier waren we aan toe!Als we bij het hotel komen, is het hotel dicht. Dat is vreemd omdat we vanaf 15 uur onze kamer in konden. Ik loop om het hotel en de deur van het terras is niet op slot. Ik ga naar binnen maar er is echt niemand. Lukas gaat binnen met het speelgoed spellen, Bas en ik gaan op het terras zitten. Ik bel het hotel en de dame van het hotel verteld me dat ze een mail had gestuurd dat ze even weg waren en dat als we wel eerder waren in het bijgebouwtje onze kamer konden vinden waar de sleutel al in de deur zat. Die mail hadden we dus niet gezien omdat we geen wifi hadden de afgelopen dagen. Op onze kamer ben ik de eerst die mag douchen. Wat is dat lekker na drie dagen niet gewassen te zijn. Als we allemaal schoon en geschoren zijn, willen we naar het dorp om pizza te eten. Als we in het dorp zijn, zegt Bas dat hij eigenlijk wel naar een ander dorp wil omdat we hier al zo vaak zijn geweest. We rijden dus naar een ander dorp maar dat is wel even rijden. Als we daar komen, kiezen we een pizza restaurant. Het blijken grieken te zijn die geen woord engels spreken en ook van de kaart kunnen we niets maken. We gaan weer weg en ook bij het volgende pizza restaurant gebeurd hetzelfde nu alleen met een waarschijnlijk turkse pizza eigenaar. Dan toch maar naar ons eigen dorp, meer toeristen denken we en dan wel een engels menu. We willen toch weten wat we eten. Onderweg besluiten we dat we toch maar in het restaurant van het hotel gaan eten. De eigenaren zijn Nederlanders dus weten we zeker dat we weten wat we te eten krijgen. Zijn we 1.5 uur onderweg geweest en eten we uiteindelijk op de plek waar we ook zijn vertrokken....
Het eten is echt geweldig! Bas eet een specialiteit uit Zweden van zalm vooraf en likt nog net zijn bord niet af. Als hoofdgerecht eet hij een tagliatelle met een vis die alleen in Zweden voorkomt. Ook erg lekker. Ik eet lam met couscous en dat is ook voortreffelijk. Lukas heeft patatjes met een soort vissticks en komkommer. Zelfs Bas vindt de patatjes lekker dus dat zegt wel wat. Terug op de kamer mag Lukas nog even kort met de opa’s en oma’s bellen en gaat dan lekker slapen. Op de gang is een zitje waar ik nog even wat foto’s ga uploaden en Bas met zijn telefoon speelt. Uiteindelijk gaat Bas zelfs eerder slapen dan ik. Dat komt niet zo vaak voor.
We hebben echt 3 enorm leuke dagen gehad, allemaal gelukkig!