Van Amersfoort naar Gotenburg - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Brenda - WaarBenJij.nu Van Amersfoort naar Gotenburg - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Brenda - WaarBenJij.nu

Van Amersfoort naar Gotenburg

Blijf op de hoogte en volg Brenda

01 Augustus 2015 | Zweden, Gotenburg

Vrijdag 31 juli 2015
We vertrekken iets later dan gepland. Drie maal raden wie er nog niet klaar was om te vertrekken.... Natuurlijk altijd dezelfde...;-)
We rijden via Osnabruck het land uit. Daar waar ik verwachtte in Denemarken misschien op een stuk te rijden waar niemand voor of achter ons rijdt, gebeurde al in Nederland. Daar waar de A1 zich opsplitst richting Almelo en Duitsland. Lukas kijkt een filmpje en Bas slaapt voorin de auto. Zoals verwacht zijn we rond 12 uur bij Hamburg. Ik begrijp nu waarom ik op google maps de route niet kon wijzigingen want de A216 is geheel afgesloten. Het wordt nu ook druk, ook door weg werkzaamheden en het duurt even voordat we om Hamburg heen zijn. We hebben nog 1.5 uur extra de tijd als we Hamburg achter ons laten. Dit gaan we wel halen. We stoppen om de auto vol te tanken en een broodje te eten en Bas neemt het stuur over. We komen nog een paar wegwerkzaamheden tegen maar uiteindelijk komen we rond 17.30 uur in de haven aan. Uiterlijk om 19.30 moeten we inchecken op de boot dus we besluiten niet een snelle hap te doen maar het stadje even in te gaan. Helaas geven de parkeerpalen alles alleen in het Deens weer, maar door iemand te vragen begrijpen we dat we met de blauwe kaart 2 uur kunnen parkeren. Meer dan genoeg want dan moeten we al op de boot zitten. We gaan het restaurant Frida binnen waar het al echt druk is en dat om dit tijdstip. Het is een buffetvorm van eten en het restaurant heeft alleen plek voor ons als we max 45 miniuten blijven. Alles is gereserveerd. Dat moet lukken zou je zeggen. Samen met Lukas ga ik de rij staan en Bas blijft bij onze spullen. Als snel merk ik op dat dit niet handig is want de Denen staan gemoedelijk en voor mijn gevoel best lang rustig in de rij. Lukas kiest uit wat hij wil en gaat Bas aflossen. Onze jongen is al zo groot dat hij even alleen aan het tafeltje blijft zitten en op onze spullen let. Bas sluit achter aan in de rij. Het ziet er allemaal goed uit en we gooien onze borden vol omdat we maar tijd hebben voor 1 rondje. Bas heeft zijn bord vol met allemaal lekker uitziende vlees. We eten salade en Lukas nog grote patatjes en dan zijn de 45 minuten om. We tanken de auto nog een keer vol en rijden naar de gate. De boot moet nog uit Zweden komen en vraag me af of alles voor 20 uur ingecheckt is. Uiteindelijk vaart de boot om 20.05 weg. Het is zo druk aan bord dat er veelste weinig stoelen zijn en natuurlijk wordt de helft door tassen bezet gehouden. Overal zitten en staan mensen. Lukas gaat even spelen en Bas en ik proberen stoelen te scoren. We spelen Uno en besluiten dan naar buiten te gaan. Het is echt heel druk en drukkend binnen. Op het dek is het lekker en is nog plek. De zon gaat ook bijna onder dus we besluiten naar de zonsondergang te gaan kijken. Op dat moment komt er een medewerker van de boot die ons verzoekt weg te gaan waar wij zijn omdat er een helicopter aan komt. Het ziet er spectaculair uit maar de reden is natuurlijk minder. Er is dus iemand die dringend medische hulp nodig heeft. De helicopter blijft om ons heen cirkelen totdat de persoon klaar is om vervoerd te worden. We lopen hierdoor uiteindelijk een uur vertraging op maar om deze reden is dat natuurlijk begrijpelijk. Als we uiteindelijk naar de auto mogen kunnen we onze auto niet vinden. Ik let altijd op waar we parkeren maar heb het dit keer niet gedaan. Bas is overtuigd dat de auto op het onderste dek staat maar het ziet er anders uit dan toen we parkeerden. We lopen eerst nog na een dek hoger. Lukas begint te huilen omdat hij bang is dat hij Flip dit op de auto zal letten niet meer terug zou zien. Het zal ook wel de vermoeidheid zijn. We blijken toch op het onderste deck te staan maar omdat de tussensluis al omhoog was hadden we het niet herkend. We zitten nog op tijd in de auto voordat de boot opengaat en Lukas knijpt Flip helemaal fijn. En Lukas neemt zich voor nooit meer afscheid te nemen van Flip en dat hij Flip bij zich blijft houden totdat hij 40 wordt. Sterker nog, hij tot dat hij 88 wordt.
Na 10 minuten zijn we bij het hotel. De deur is al gesloten, maar een van de andere gasten laat Lukas en mij binnen terwijl Bas op zoek gaat naar een plekje voor de auto. Hij vindt uiteindelijk het laatste plekje. Het is nogal druk. Ik had al gemaild dat we laat zouden zijn en we worden vriendelijk geholpen. Op onze kamer kleedt Lukas zich snel uit en na 5 minuten slaapt hij al als een roosje..... Mag ook want inmiddels is het 00.15!

Zaterdag 1 augustus
De bedden zijn niet verkeerd. Lukas wordt uiteindelijk om 8.45 uur wakker en na nog even gestoeid te hebben, gaat Lukas zwemmen. Ik ga mee en Bas blijft nog even om wakker te worden. We doen rustig aan vandaag. We moeten om 11 uur uitchecken en tot 10.30 is ontbijt.

• 01 Augustus 2015 - 12:16

Tonnie Van Dort:

Hallo,
    Jullie zijn in ieder geval goed aangekomen. Voor Lukas veel indrukken op een dag. Maar vanaf nu leuke dingen.

Heel veel groetjes van ons in een zonnig Nederland.

• 01 Augustus 2015 - 21:43

Fre:

Moi. O o die Bas. Leuk zo jullie te volgen. Veel plezier verder.